Reactie FNV op Voorjaarsnota

‘Kruimels maken nog geen boterham’

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 20 mei 2022

De FNV noemt de Voorjaarsnota een zuinige, eerste stap in de goede richting. Het leed wordt bij een grote groep mensen minder, omdat het wettelijk minimumloon eerder wordt verhoogd, de koppeling met de AOW blijft en de winsten en vermogens zwaarder worden belast. Maar het is volgens de vakbond nog lang niet voldoende.

brood

Minimumloon moet hoger

Tuur Elzinga, voorzitter FNV: ‘De pijn wordt wellicht iets minder, maar van de kruimels die nu worden ‘uitgedeeld’ kunnen mensen met een minimumloon, AOW'tje of uitkering nog geen boterham maken. Zeker met de hoge inflatie en sterk stijgende uitgaven zoals de energierekeningen en de dagelijkse boodschappen, betekenen de huidige plannen alsnog achteruitgang voor vele Nederlanders. Wij vinden dat niemand in Nederland minder dan 14 euro per uur zou moeten verdienen, dus dat minimumloon moet fiks omhoog.’

Behoud koppeling WML en AOW