Goede scholing voor de ondernemingsraad

Door Redactie 25 mei 2022

De Wet op de ondernemingsraden bepaalt dat voor de scholing van or-leden minimaal 5 dagen per jaar beschikbaar is. Voor leden van een commissie is dat minimaal drie dagen.

boek

Ook PVT-leden hebben recht op tijd voor scholing, alleen geeft de wet hier geen minimaal aantal dagen voor aan. De OR, OC of PVT kan als geheel op scholing gaan en ook kunnen individuele leden een training volgen.

Stichting SCOOR-RMZO

Scholing die van voldoende kwaliteit is draagt bij aan de medezeggenschap in een organisatie. De stichting SCOOR-RMZO, die is ondergebracht bij de SER, ziet toe op de kwaliteit van opleidingen voor leden van ondernemingsraden en personeelsvertegenwoordigingen. Dat doet SCOOR-RMZO op twee manieren: met certificering van opleidingsbureaus en met registratie van medezeggenschapsopleiders.

Certificering van opleidingsbureaus

SCOOR-RMZO certificeert opleidingsbureaus aan de hand van een regeling met criteria waaraan een bureau dient te voldoen. Het certificaat geeft de ondernemingsraad het vertrouwen dat het opleidingsbureau voldoende kennis in huis heeft om de leden op het gebied van medezeggenschap naar behoren te scholen.

Registratie van medezeggenschapsopleiders

Daarnaast biedt SCOOR-RMZO opleiders in de medezeggenschap de mogelijkheid zich bij SCOOR-RMZO te laten registreren en via een systeem van permanente educatie hun vakbekwaamheid bij te houden. Het vak van medezeggenschapsopleider stelt namelijk hoge eisen aan de mensen die het uitoefenen. Hij of zij moet bijvoorbeeld met groepen kunnen omgaan, kennis van arbeidsverhoudingen hebben, zich in de context van een ondernemingsraad kunnen verplaatsen en in staat zijn te schakelen in de rol van opleider, coach en adviseur. Een bij SCOOR-RMZO geregistreerde opleider moet aan bepaalde kwaliteitscriteria voldoen.

Meer informatie over SCOOR-RMZO vind je op de website van de SER