FNV wil lonen omhoog en meer compensatie voor lage- en middeninkomens

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 21 maart 2022

De FNV wil dat werkgevers de lonen zo snel mogelijk verhogen zodat medewerkers de stijgende kosten voor de eerste levensbehoeften kunnen blijven voldoen. Volgens de vakbond is er nog zat ruimte voor loonsverhogingen.

geld

Ook roept de FNV de Tweede Kamer op - die dinsdagmiddag en woensdag debatteert over de ontwikkeling van de koopkracht en de stijgende energieprijzen - meer te doen voor de lage- en middeninkomens.

Werkgevers, stop met slachtofferschap!

Tuur Elzinga, voorzitter FNV: ‘Werkgevers houden in veel gevallen de hand onnodig op de knip. De redenen zoals de coronacrisis, inflatie en nu de oorlog in Oekraïne klinken allemaal heel legitiem, maar tegelijkertijd worden door de meeste bedrijven al die tijd mooie winsten gedraaid. De realiteit is dat veel werkgevers – ook vóór 2020 –  al niet stonden te springen om hun winsten eerlijker te verdelen tussen medewerkers, top en aandeelhouders. Stop met je slachtofferrol en roepen dat er ‘bijna niets mogelijk is’ en kijk nu eens naar wat er wél kan! Het is een kwestie van keuzes maken, van willen investeren in je mensen.’

Tweede Kamer, meer nodig voor lage- en middeninkomens

Naast flinke loonsverhogingen door werkgevers, ontslaat het de overheid niet om meer te doen voor mensen met lage en middeninkomens. Elzinga: ‘Mensen met lage en middeninkomens hebben in verhouding de zwaarste lasten van de gestegen kosten, terwijl de belastingverlaging op energie en brandstof vooral de hogere inkomens zal helpen.’

De FNV roept de Tweede Kamer op om de energietoeslag te verhogen en voor een grotere groep, tot 130% van het minimumloon, beschikbaar te stellen. Daarnaast wil de vakbond dat het wettelijk minimumloon snel naar 14 euro per uur gaat en de AOW en uitkeringen meestijgen, dat huurders een huurkorting krijgen in slecht geïsoleerde huurwoningen met energielabel F of G, en dat het eigen risico in de zorg (tijdelijk) wordt afgeschaft.