Voor de FNV is de individuele belangenbehartiging, de directe juridische steun voor leden een ongelofelijk belangrijk onderdeel van het werk. Voor veel leden is deze hulp ook een waardevol onderdeel van het lidmaatschap.
2021 was een zeer succesvol jaar voor de individuele belangenbehartiging. De medewerkers van de afdeling Individuele Belangenbehartiging & Dienstverlening (IB&D) zorgden ook in dit coronajaar dat de dienstverlening aan leden door kon gaan. Digitaal als het moest, fysiek als het kon. En met resultaat!
In totaal zijn er vorig jaar 29.689 dossiers afgehandeld en is er voor de leden van € 193.638.111,10 (bijna 200 miljoen euro) aan financieel resultaat gehaald. Daarnaast is er in 2021 een recordbedrag aan BGK-bijdrage (verhalen letselschadekosten) gerealiseerd, meer dan € 1.500.000.
De meeste dossiers gingen in 2021 over ontslag (31,1%), arbeidsvoorwaarden (23,3%) en loon (13,7%). Het Contactcenter heeft 278.483 telefonische contacten te woord gestaan. De meeste juridische vragen gingen over de rechten en plichten rondom re-integratie. De meeste lidmaatschapsvragen betroffen de jaaropgave vakbondscontributie en de dienstverlening van de Belastingservice.
Monique Slots, manager IB&D: "Het gaat natuurlijk niet alleen over cijfers en succesverhalen. Het gaat juist over de verhalen die hierachter zitten van de leden die wij helpen. Banen die we behouden, regelingen die we treffen, achterstallige lonen die binnen worden gehaald. Uitkeringen die behouden blijven. Adviezen die we geven zodat mensen hun problemen kunnen oplossen en weer doorgaan met hun leven. Ook in 2022 gaan we weer aan de slag voor onze leden én potentiële leden, met net zo veel enthousiasme en gedrevenheid. We gaan ervoor!"