Steun werkenden met onzeker werk en werkende ouders

Reactie persconferentie 14 december 2021

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 14 december 2021

Vakbond FNV vindt het verstandig dat het demissionaire kabinet de avondlockdown verlengt om de druk op de zorgwerkers niet tot nog extremere proporties te laten oplopen. Dat de steunpakketten worden verlengd, voor het behoud van werk en inkomen, hoort daar volgens de bond bij.

werkende met mondkapje

FNV heeft eerder vandaag in een gesprek met het demissionaire kabinet haar zorgen geuit over hoe de maatregelen voor werknemers en zelfstandigen zullen uitpakken. Ook de situatie voor werkende ouders is nijpend.

Onzekerheid flexwerkers en zzp'ers

Tuur Elzinga, voorzitter FNV: ‘Wij hebben vandaag opnieuw aandacht gevraagd voor de zorgen van werknemers. Zeker de mensen met een onzekere positie – zoals flexwerkers en zzp’ers – zijn kwetsbaar voor het verlies van werk en inkomen. De NOW-regeling is óók bedoeld voor mensen met een flexcontract, dus wij doen wederom een klemmend beroep op werkgevers om zoveel mogelijk mensen aan het werk houden.’

In reactie op de zorgen van de FNV is door het demissionaire kabinet benadrukt dat er extra steun is via de gemeenten voor zelfstandigen en flexwerkers die nergens op kunnen terugvallen. Elzinga: ‘Wij zijn er niet gerust op dat de steun voor flexwerkers en zelftstandigen voldoende is om ze de winter door te helpen. Nu we langduriger in een lockdwon dreigen te raken, vinden wij dat de TOZO en de TONK weer van de plank moeten worden gehaald. Zodat er meer steun is voor de zelfstandigen en flexwerkers die geen recht hebben op ww of de bijstand.'

Klem door schoolsluiting

Vakbond FNV constateert dat de lastminute sluiting van scholen en buitenschools opvang ouders, leraren en werknemers in de kinderopvang veel onzekerheid geeft. Behalve dat het kabinet wel erg vaak heeft gewisseld van standpunt over de scholensluiting, kunnen ouders in niet-cruciale beroepen geen beroep doen op de kinderopvang en de buitenschoolse opvang.  Bovendien krijgen zij de kosten van de gemiste opvang dit keer niet vergoed.

Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘Veel werkende ouders komen in de knel met het combineren van werk en zorg. Velen hebben hun vakantiedagen al opgemaakt door eerdere sluitingen en quarantaines. Daarnaast zijn werkgevers niet meer zo coulant als in het begin van de pandemie. Wij verwachten een soepele houding van werkgevers, vooral ook richting mensen die niet kunnen thuiswerken. Het zou de overheid sieren als ze ouders nu wel extra verlofdagen bieden, want de verlofkaarten zijn inmiddels zo goed als leeg. Eenvoudig een beroep doen op de welwillendheid van werkgevers zoals de demissionair premier Rutte doet, werkt in de echte wereld niet.’

Verlof of financiële ondersteuning

Nederland is een van de weinige landen in Europa die ouders geen extra verlof of financiële ondersteuning heeft geboden tijdens de sluitingen van kinderopvang en scholen. FNV pleitte sinds de start van de coronapandemie voor het invoeren van coronaverlof voor de combinatie zorg en werken. Nu het om een beperkte tijd lijkt te gaan, stelt de FNV voor om de kosten van verlof mee te laten lopen met de tegemoetkoming vaste lasten (TVL) die weer wordt ingesteld.