Coalitieakkoord geen reden tot feest

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 15 december 2021

We hebben vandaag goede punten kunnen terugvinden in het gepresenteerde regeerakkoord. Eindelijk lijken onze voorstellen, om de doorgeslagen flex en onzekere contracten een halt toe te roepen, te zijn overgenomen. Het is wel de vraag hoe het nieuwe kabinet deze plannen daadwerkelijk gaat uitwerken.

Tuur

Op verschillende punten is dit akkoord geen reden tot feest. Iedereen vindt dat het wettelijk minimumloon flink omhoog moet. En waarmee komt het kabinet? Met een schamele 80 cent per uur over vier jaar. Daarmee lossen we het probleem voor heel veel mensen niet op. Bovendien is de koppeling met de AOW keihard doorgesneden en raakt de koopkracht van onze ouderen verder achterop.

De keuze om te bezuinigen op uitgerekend de zorg is onbegrijpelijk -zo'n 5 miljard euro op een sector waar het water al aan de lippen staat. Ook al voor corona hadden we een zorgcrisis. Dit is een vreselijke trap na voor al die onmisbare helden die onze zorg met veel moeite overeind houden.