Verstandig dat steun terugkomt, maar onduidelijk hoe dit voor werkenden uitpakt

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 26 november 2021

Vakbond FNV vindt het verstandig dat het demissionaire kabinet naar de zorgen van werkend Nederland heeft geluisterd door de steunpakketten terug te brengen. Met deze steun kunnen banen behouden blijven.

man snuit

Vooral in de hard getroffen sectoren als de horeca, cultuur, evenementensector en de niet-essentiële winkels is dit noodzakelijk. FNV is wel sceptisch hoe de maatregelen voor werkenden zullen uitpakken. Vooral voor de vele mensen met een flexcontract.

Tuur Elzinga, voorzitter FNV: ‘Ondanks dat de eerdere NOW-regeling ook voor mensen met een flexcontract banen gold, stonden veel mensen met een onzeker contract bij de eerste lockdown als eerste op straat. Wij doen dan ook een klemmend beroep op werkgevers om zoveel mogelijk mensen aan het werk houden nu steun is toegezegd.’

De vakbonden deed eerder vandaag met werkgevers een oproep aan het demissionaire kabinet om te kiezen voor een houdbaar coronaplan om steeds nieuwe lockdowns te voorkomen. Hieraan gaf demissionair minister president Rutte vanavond gehoor.

Elzinga: ‘Een plan dat verder kijkt dan alleen naar de komende maanden is van cruciaal belang. Het is juist nu er weer zoveel van mensen en bovenal van de zorg wordt gevraagd, uitermate belangrijk dat er snel perspectief komt. We kunnen niet eeuwig van lockdown naar lockdown blijven leven en werken. Er moet eindelijk en met grote urgentie worden geïnvesteerd in de capaciteit van de zorg. Kijk bijvoorbeeld naar Engeland, daar is het gelukt om in twee jaar tijd 1,5 keer zoveel IC-bedden te organiseren. Het kán dus wel.’