Maatregelen belangrijk, maar zonder handhaven weinig waard

Reactie FNV op coronamaatregelen persconferentie 2 november

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 2 november 2021

De FNV vindt het belangrijk dat er maatregelen worden genomen om de verdere verspreiding van het coronavirus flink terug te dringen. De totale en langdurige overbelasting in de zorg kan op die manier worden teruggedrongen. En de schade aan de economie en daarmee aan banen en welzijn van mensen wordt dan beperkt.

zorgmedewerkers

FNV-voorzitter Tuur Elzinga: ‘Het is enorm belangrijk dat we samen voorkómen dat er rigoureuzere maatregelen nodig zijn, zoals gedeeltelijke lockdowns. Je kunt wel willen dat sportscholen, zwembaden, musea en bibliotheken de QR-code van bezoekers vragen, maar dat is weinig waard als er niet wordt gehandhaafd. Dat zien we nu al weken in de horeca. Ik zou tegen burgemeesters én de veiligheidsregio’s willen zeggen: ga overal handhaven, dus ook waar we al hébben afgesproken, dan maak je echt meters. Ik snap overigens dat controleren soms lastig is, ook vanwege het personeelsgebrek, maar anders koersen we af op nog steviger maatregelen.’

Coronacheck-app

De FNV heeft grote zorgen over het moeten tonen van de corona-checkapp op de werkplek, die minister De Jonge mogelijk wil maken voor werkgevers. Vicevoorzitter Kitty Jong:  ‘Wij zijn voor een hoge vaccinatiegraad, maar maken ons grote zorgen over een wetswijziging die het werkgevers mogelijk werknemers naar hun QR-code te vragen. Hiermee schend je grondrechten en het leidt tot indirecte vaccinatiedwang. Het kabinet stapt hier wel erg makkelijk overheen. En wat is het gevolg als je naar huis wordt gestuurd, maar in jouw functie is thuiswerken niet mogelijk? De tweedeling neemt hierdoor stevig toe. En je bevindt je al snel op een glijdende schaal waarin werkgevers ook andere vragen over je medische gegevens gaan willen stellen in het kader van risico- en kostenbeheersing.’

Thuiswerkadvies

Wat betreft thuiswerken vindt de FNV het advies nogal ruim. Jong: ‘Ook nu al werken veel mensen die niet op de werkvloer hoeven zijn voor het grootste gedeelte thuis, zeker bij overheidsorganisaties en bij banken en verzekeraars. Daar verandert dit advies niet zo veel aan.’

Mondkapjes

In winkels en bij kappers moeten weer mondkapjes worden gedragen. Jong: ‘Op zich kunnen we die stap terug nog nemen, ook letterlijk in fysieke afstand: de anderhalve meter. Maar schrap een koopevenement als Black Friday dan. Daar werden afgelopen jaar alle afstandsregels overtreden. Het zal leiden tot een enorme toename van ziekenhuisopnames in de zorg, die echt op zijn laatste benen loopt. Wij roepen al een hele poos en steeds luider, samen met ziekenhuismedewerkers: overheid, investeer in de zorg!’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.