FNV verhoogt druk op pensioenfondsen: beleggingen sneller vergroenen

portret José Kager
Door José Kager 08 oktober 2021

De FNV verhoogt de druk op pensioenfondsen om werk te maken van een eerlijke klimaattransitie. Sneller afbouwen van fossiele beleggingen en ophogen van duurzame investeringen is volgens de vakbond noodzakelijk om klimaatdoelen te halen. De bond gaat daarvoor haar invloed in pensioenfondsen maximaal aanwenden.

Bestuurslid Bas van Weegberg, portefeuillehouder klimaat: ‘Wij gunnen jong en oud een goed pensioen in een leefbare wereld. Daarom moeten pensioenfondsen alles op alles zetten zodat we binnen de 1,5 graden opwarming blijven.’

Groen én sociaal

FNV sprak zich eerder in haar klimaatvisie uit voor meer groene pensioenbeleggingen. Al langer benadrukt de vakbond het belang van maatschappelijk verantwoord beleggen in pensioenfondsbesturen. Van Weegberg: ‘Wij gaan voor groen én sociaal. Investeer in projecten die een eerlijke transitie bevorderen, met goede groene banen en omscholing en compensatie voor werknemers in de fossiele sector.’

Goed rendement