Verlengen steunmaatregelen goed, maar vaccinatieregistratie zorg is glijdende schaal

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 14 september 2021

FNV vindt het verstandig dat het kabinet steun blijft bieden aan sectoren die door overheidsmaatregelen beperkt blijven en waar banen op het spel staan, zoals de (nacht)horeca en de evenementensector.

vaccinatie

Tuur Elzinga, voorzitter FNV: ‘Het is volkomen terecht. Je kunt niet sectoren beperkingen opleggen en dan zeggen: ‘Zoek het zelf maar uit!’ Het is goed dat er naar de samenleving is geluisterd.’

Versoepelen thuiswerkadvies

FNV staat in principe positief tegenover versoepelingen in het thuiswerkadvies, maar wil dat zeggenschap van werknemers centraal staat in de keuze waar iemand werkt.
Elzinga: ‘Na 1,5 jaar goed thuiswerken* kunnen niet louter werkgevers gaan bepalen waar iemand werkt. De regie over waar wordt gewerkt, moet zoveel mogelijk bij de werknemers liggen. We willen heldere afspraken met werkgevers hierover. De overheid heeft hier als grootste werkgever van Nederland een voorbeeldfunctie. Daarom willen wij met de overheid, werkgevers en sectoren zo snel mogelijk afspraken maken.’

Vaccinatieregistratie geen oplossing voor vaccinatiegraad

De vakbond is niet te spreken over het voornemen dat werkgevers in de zorg de mogelijkheid krijgen om de vaccinatiestatus van werknemers te registeren.

Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘In verband met roostering? En er werd terloops genoemd dat dan ook wordt gekeken om dit recht van werkgevers in andere sectoren dan de zorg te geven. Los van het feit dat wij dit wel als degelijk indirecte dwang beschouwen en los van onze grote zorgen wat dit betekent in de praktijk en in praktische zin: het gaat niet helpen om de laatste paar procent werknemers in de zorg te overtuigen. In een overleg met de minister hebben vakbonden – maar ook werkgeverspartijen aan tafel - zich vrijwel unaniem uitgesproken tegen registratie op individuele basis. Iedereen zag meer in verhogen van vaccinatiegraad voor de bevordering van een veilige en gezonde werkvloer. Gerichte informatieverstrekking, inzet van de bedrijfsarts en overheidscampagnes om mensen te overtuigen van het belang van een hogere vaccinatiegraad, zeker onder bepaalde groepen. En uiteraard nemen we daarin als partij ook onze eigen verantwoordelijkheid.‘

* Ongeveer de helft van de beroepsbevolking heeft het afgelopen 1,5 jaar thuisgewerkt. Uit onderzoek van de FNV blijkt, dat 80% van de thuiswerkers dit prettig vindt en na het thuiswerkadvies zegt een afwisseling tussen kantoor en thuiswerken te willen. Dit recht op thuiswerken moet volgens de FNV zo snel mogelijk in wet worden vastgelegd.