FNV eist indexatie pensioenen in 2022

portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 20 september 2021

De FNV eist dat in 2022 de pensioenen weer geïndexeerd worden. Vandaag stemde het Ledenparlement, het hoogste orgaan van de FNV, bijna unaniem in met een motie hierover.

Willem Noordman, Dagelijks Bestuurder FNV: ‘Er is al 13 jaar niet meer ge├»ndexeerd. Dat de invoering van het nieuwe pensioenstelsel weer is uitgesteld mag niet ten koste gaan van de pensioendeelnemers. Pensioenfondsen met een dekkingsgraad van boven de 105 moeten in 2022 kunnen indexeren, zoals oorspronkelijk bedoeld was met de nieuwe wet. De politiek, die verantwoordelijk is voor het uitstel, moet dit belang van gewone mensen realiseren, rechtsom of linksom.’

De nieuwe pensioenwet moet nog naar het Kabinet, naar de Raad van State en daarna naar Tweede en Eerste Kamer. Als het mee zit kan de Wet op 1 januari 2023 ingaan. De FNV verwacht dat daarna de eerste pensioenfondsen pas op 1 januari 2025 zullen overgaan op het nieuwe stelsel. Daarom is de soepeler afspraak over indexatie vanaf 2022 van groot belang voor heel veel mensen (werkenden en gepensioneerden).