Wat vind jij belangrijk in jouw cao?

Beslis mee over de 'arbeidsvoorwaardenagenda'

Door Redactie 04 juni 2021

Welke onderwerpen zijn voor jou het belangrijkst in een cao? Loonsverhoging? Vrije dagen? Opleidingsmogelijkheden? Of zeggenschap over je werktijden? Laat het weten en bepaal zo hoe de 'arbeidsvoorwaardenagenda' van de FNV eruit komt te zien.

checklist cao

Wat is een 'arbeidsvoorwaardenagenda'?
Behalve een goed woord voor Scrabble, is het dit: het Ledenparlement van de FNV stelt jaarlijks een arbeidsvoorwaardenagenda vast die de basis vormt van álle cao-onderhandelingen. In deze 'agenda' worden de hoofdpunten bepaald waarmee we in élke cao het verschil willen maken. Naast deze centrale arbeidsvoowaardeninzet is er natuurlijk volop ruimte om in cao-trajecten aan de slag te gaan met specifieke zaken die in jouw bedrijf of organisatie spelen.

Moet ik lid zijn om mijn mening te geven?
Nee, dat hoeft niet. Graag horen we van jou, lid of niet-lid van de FNV, welke onderwerpen voor jou belangrijk zijn in je nieuwe cao. Waar je jezelf in de context van de coronarecessie misschien extra zorgen over maakt en welke kansen jij ziet. Laat het ons weten door de enquête in te vullen!

Wat vind jij belangrijk in je cao?

Het invullen van de enquête duurt zo’n 10 minuten. Jouw antwoorden worden natuurlijk anoniem verwerkt.

Wat is nu precies een cao? En waarom is een cao zo belangrijk?
Cao is de afkorting van collectieve arbeidsovereenkomst. Het is een contract waarin afspraken staan die we als vakbond voor jou en je collega’s maken. Dit zijn afspraken over bijvoorbeeld je loon, werktijden, toeslagen, vakantie, scholing en pensioen.

Zonder cao heb je alleen de minimale bescherming van de wet. De cao is belangrijker dan je contract. Afspraken in je cao gaan altijd boven die in je persoonlijke arbeidsovereenkomst. Een arbeidsovereenkomst geldt alleen voor jou. Een cao geldt voor een hele sector of bedrijf. Met een cao krijg je vaak meer vakantiedagen, regelmatig een loonsverhoging, toeslag voor overwerk of doorbetaling bij ziekte. Ook regelt een cao vaak je pensioen. Met een cao ben je dus beter af. En ben je lid van een vakbond dan heb je inspraak in de cao.