Kabinet, compenseer de 2 miljard euro die werkgevers cadeau krijgen uit WW-pot

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 1 juli 2021

De FNV heeft met verbazing kennisgenomen van de manier waarop werkgevers in de laatste vijf maanden van 2021 nog een presentje ter waarde van meer dan 2 miljard euro krijgen toegeschoven van het demissionaire kabinet. Dat krijgen zij in de vorm van een tijdelijke verlaging van de WW-premie. Nu ook blijkt dat dit geld op geen enkele manier gecompenseerd wordt door het kabinet, wijst de bond op de mogelijk kwalijke gevolgen ervan.

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Je kunt het beschouwen als een toekomstige graai van het kabinet uit de WW-potten. Met mogelijk kwalijke gevolgen. Want er wordt wel degelijk door het kabinet gekeken naar hoeveel geld die er in die potten zit, als zij van plan is de WW te verbeteren zoals wij willen. Of als zij op de WW wil bezuinigen. Dan is de werknemer de dupe. Blijkbaar moest het bedrijfsleven dat cadeau van 2 miljard euro persé krijgen, linksom of rechtsom. Als het niet in de vorm van een verlaging van de dividendbelasting kan of de baangerelateerde investeringskorting (BIK), dan zonder enkel argument maar op deze manier.’

Forse verlaging

Werkgevers krijgen door deze maatregel een forse verlaging van 2,36% van het WW-premiepercentage tot eind 2021. De lage premie over het loon van werknemers met een vast contract wordt nu 0,34%, het premiepercentage over het loon van andere werknemers wordt nu 5,34%. Het wettelijk vastgelegde verschil van 5% tussen beide percentages blijft gehandhaafd.

Schaamteloos

Jong: ‘De kabinetsbeslissing is onbegrijpelijk en eigenlijk schaamteloos, al helemaal in deze onzekere periode. Het gevolg is dat de WW-kassen weer verder in het rood gaan. Het is ook dom, omdat de werkloosheid in 2021 en 2022 nog kan gaan oplopen. Wij roepen het kabinet dan ook op, deze toekomstige greep in de kassen niet te doen en die 2 miljard euro compensatie bij te storten uit algemene middelen.’

Loonsverhoging

In feite is de loonsverhoging die de gemiddelde werknemer dit jaar tot nu toe krijgt, namelijk 1%, hiermee helemaal betaald door de overheid: vijf maanden 2,36% is precies 1% per jaar. Die loonsverhoging heeft werkgevers gemiddeld dus niets gekost.

De Staatscourant publiceert de kabinetsmaatregel aanstaande vrijdag 2 juli.