FNV-leden stemmen voor nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer

Door Redactie 21 juni 2021

De overgrote meerderheid van de leden FNV Transport & Logistiek heeft voor de nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer gestemd. Stemresultaat: 88,6% voor, 9,9% tegen en 1,5% neutraal. Daarmee heeft een ruime meerderheid van de stemmers aangegeven akkoord te gaan met het onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao. Wat betekent dat ook de FNV deze cao zal ondertekenen.

FNV-leden stemmen voor nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer

De belangrijkste afspraken in de cao

Looptijd

De cao loopt van van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2022.

Arbeidsomstandigheden

• Er komt een onderzoek naar de rolcontainers en de uitslag daarvan wordt vastgelegd in de arbocatalogus, met een verplichtend karakter. Opdrachtgevers worden betrokken bij dit onderzoek.
  • Standkachel en standairco: in de arbocatalogus wordt als richtlijn opgenomen, dat met ingang van 1 juli 2021 (orderdatum) in nieuwe auto’s een standkachel en standairco in de cabine aanwezig moet zijn als een chauffeur in de vrachtwagen de wettelijke dagelijkse en/of wekelijkse rust geniet.

Loonsverhoging

• Per 1 juli 2021 een verhoging van 3,5%
  • Per 1 januari 2022 een verhoging van 3,25%

Verblijfkostenvergoeding

• De verblijfkosten zullen per 1 juli 2021 worden verhoogd met 2,7% overeenkomstig het convenant met de Belastingdienst.
  • De verblijfkosten worden per 1 januari 2022 aangepast met het stijgingspercentage van de consumentenprijsindex van restaurants, cafés en dergelijke, over de periode tussen 1 oktober 2020 en 1 oktober 2021, met een maximum van 3,25%.

De mogelijkheid tot eerder stoppen met werken voor zware beroepen

• Deze regeling gaat in op 1 januari 2022. Over de voorwaarden om in aanmerking te komen voor deze regeling, worden in 2021 nadere afspraken gemaakt.

PKB

• De PKB wordt een keuze, de verplichte regeling komt te vervallen. Op bedrijfsniveau kunnen afspraken worden gemaakt om de regeling op vrijwillige basis te voort te zetten. Werknemers kunnen niet verplicht worden om hieraan deel te nemen.

18 atv-dagen oud KNV-bedrijven

• De hierbij horende korting op de lonen wordt per 1 juli 2021 verlaagd van 0,75% naar 0,4%. De hoogte van de korting per 1 januari 2022 wordt vastgesteld op basis van het aantal deelnemers aan de regeling per 1 oktober 2021.
  • De regeling van de 18 atv-dagen is niet langer van toepassing op werknemers die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt.

Inzet van de actieve leden

We willen graag alle leden, die zich de afgelopen tijd hebben ingezet, bedanken! Door jullie actiebereidheid hebben we goede afspraken kunnen maken, en alle verslechteringen van tafel kunnen krijgen. We hadden het niet zonder jullie kunnen doen!