‘Kabinet, maak Tata Steel een groene, Nederlandse kampioen’

portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 01 februari 2021

‘Het is zaak dat het kabinet snel een van zijn vele investeringspotjes voor (duurzame) economische ontwikkeling aanboort om te investeren in Tata Steel in IJmuiden’, zegt Tuur Elzinga, vicevoorzitter van vakbond FNV. ‘Om de staalfabriek te verduurzamen en om er weer een échte Nederlandse kampioen van te maken.’

De overname van Tata Steel door het Zweedse SSAB gaat definitief niet door. Elzinga doet een dringend beroep op het kabinet: ‘Dit is het moment om te investeren in een gezonde economie, die toekomstbestendiger is.’

Behoud winsten, hoogwaardige technologie en tienduizenden banen

De staalfabriek in IJmuiden vormt een belangrijke basis voor veel maakindustrie en is als een van de weinige staalfabrieken in Europa winstgevend. Op dit moment wordt de fabriek daarom losgekoppeld van het Britse Tata Steel dat al jaren verliesgevend is. Elzinga: ‘De fabriek maakt goede winst, heeft een zeer hoogwaardige technologie én zorgt voor 10.000 arbeidsplaatsen in Nederland, waarvan 9.000 in IJmuiden. Nog eens 35.000 mensen in die regio danken indirect hun baan aan het bedrijf.’

Vergroenen is win-winsituatie door reductie CO2

Maar de staalfabriek is ook verantwoordelijk voor 6,3% van alle stikstofuitstoot in Nederland (ofwel de helft van de uitstoot van alle auto’s). Elzinga: ‘Als het kabinet nu investeert in het vergroenen van Tata Steel, is het een win-winsituatie voor iedereen. We behouden de winsten, de hoogwaardige technologie en de 10.000 arbeidsplaatsen én reduceren flink onze stikstofuitstoot.’

Geld ligt op de plank

Het geld is geen probleem volgens Elzinga. ‘Het kabinet heeft verschillende potjes geld voor duurzame economische ontwikkeling op de plank liggen. Ook kan Nederland 5,6 miljard euro krijgen uit het Europese Herstelfonds (RRF), bedoeld voor projecten die bijdragen aan het behoud van werkgelegenheid en het stimuleren van economisch herstel.’

Maak van staalfabriek weer Nederlandse kampioen

Sinds gisteren kent Nederland weer een heuse Tata-schaakkampioen, toen Jorden van Foreest verrassend het 83e Tata Steel-schaaktoernooi won. Elzinga: ‘Met de juiste zetten winnen we deze partij en maken we van onze staalfabriek weer een échte Nederlandse kampioen!’