Zorgen over gevolgen lockdown

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 13 januari 2021

De FNV begrijpt dat het kabinet de lockdown-periode nu verlengt, maar maakt zich zorgen over de sociale en economische gevolgen voor Nederland.

In de knel

Han Busker, voorzitter FNV: ‘Overal lopen mensen op hun tandvlees. Het thuiswerken eist zijn tol, en veel ouders komen in de knel met het combineren van werk, de zorg voor jonge kinderen en het begeleiden van thuisonderwijs. De mensen die nog wel naar hun werk kunnen gaan, ondervinden hinder omdat collega’s ziek thuisblijven, door de maatregelen die op de werkvloer nageleefd moeten worden of de angst om het coronavirus op te lopen.’

Steunpakketten uitbreiden

Busker: ‘Het is verstandig dat de steunpakketten worden uitgebreid. Daar praten we ook in de komende periode met het kabinet over verder. Na alle investeringen in het behoud van banen en het overeind houden van bedrijven, en hopelijk met de eindstreep in zicht, blijft die steun van heel groot belang.’

Coronaverlof

In het voorjaar heeft de FNV gepleit voor betaald coronaverlof, dat is nu nog harder nodig. Busker: ‘We moeten manieren zoeken om mensen tegemoet te komen die nu, in coronatijd en aan het einde van hun Latijn, werken en zorgen moeten combineren.’ BelgiĆ« heeft al een dergelijk verlof ingevoerd en Duitsland heeft alle ouders een ‘Kinderbonus’ gegeven als compensatie van scholensluiting, maar ook om ouders in staat te stellen ICT-middelen voor kinderen aan te schaffen voor het thuisonderwijs.