Nu maatregelen nodig om werkende ouders te ondersteunen

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 12 januari 2021

Door de lockdown neemt de druk op werkende ouders verder toe en wordt het gevaar op uitval en verzuim steeds groter. Ondanks meerdere oproepen van de vakbonden heeft de Nederlandse regering tot nu toe geen maatregelen genomen om ouders die werk combineren met opvang en thuisonderwijs - tegemoet te komen.

ouders met stress

Hierin loopt Nederland nog ernstig achter op andere Europese landen als Belgiƫ en Duitsland die werkende ouders al extra betaald verlof toekennen. Vakbonden FNV, CNV en VCP pleiten bij de regering vandaag opnieuw voor maatregelen zoals coronaverlof en/of een coronafonds om de situatie van honderdduizenden Nederlandse werknemers werkbaar te houden en werkgevers daarvoor te compenseren.

In een brief aan het Kabinet en de Tweede Kamer benadrukken de vakbonden begrip te hebben voor de maatregelen van de lockdown, omdat ze nodig zijn om de verspreiding van het virus in toom te houden en de druk op de zorg te beperken. Maar de gevolgen van de sluiting van scholen en kinderdagverblijven zijn groot en het huidige Nederlandse stelsel van verlofregelingen schiet tekort. Zeker nu duidelijk is dat de sluiting van scholen en kinderopvang weer wordt verlengd.

Coronaverlof en coronafonds

FNV, CNV en VCP vragen de regering om een ruimhartig betaald verlof gedurende de periode dat scholen en kinderopvang zijn gesloten. Omdat niet alle werkgevers financiĆ«le ruimte hebben om dit  zelf te dragen, stellen de vakbonden voor om calamiteitenverlof voor deze periode van toepassing te verklaren. Werkgevers kunnen hiervoor worden gecompenseerd vanuit de overheid. Dit kan ook in de vorm van een zogenaamd coronafonds. Hieruit kunnen werkgevers worden gecompenseerd voor de uren dat werknemers niet in staat zijn om te kunnen werken, terwijl werknemers wel hun loon krijgen doorbetaald.

Snelheid geboden

Verder benadrukken de vakbonden dat snelheid is geboden om werkende ouders te ontlasten om te voorkomen dat zij uitvallen. Het Kabinet heeft met de NOW en de TVL laten zien dat de regering in staat is om op korte termijn met werkbare regelingen te komen. Als de politieke wil er is, moet het ook lukken om snel een regeling te ontwikkelen die werkende ouders tegemoet komt, aldus FNV, CNV en VCP.