Geef werknemers inkomenszekerheid en steun ouders

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 14 december 2020

De FNV vindt dat winkelpersoneel niet de dupe moet worden van de strenge lockdown. Zij worden al slecht betaald en hebben vaak onzekere 0-urencontracten.

FNV voorzitter Han Busker: ‘Mensen in vaste dienst moeten gewoon deze periode worden doorbetaald, dat kan ook dankzij de NOW-steun. En mensen met variabele uren of 0-uurscontracten zouden het gemiddelde van de laatste drie maanden aan inkomen moeten doorbetaald krijgen. Daar gaan we ons hard voor maken. En winkels die in de knel komen moeten weer een beroep kunnen doen op de NOW-steun. Wij wilden dat die gehandhaafd werd, goed dat de steun niet is afgebouwd. Iedere winkelmedewerker moet inkomenszekerheid hebben. Laat al die jongeren en flexers met risico op armoede niet vallen!’

Bijzondere bijstand
Ook mensen in sportscholen, sauna’s, theaters en bioscopen moeten worden doorbetaald. Mochten werknemers toch werkloos worden en geen recht op WW hebben, dan moet bijzondere bijstand uitkomst bieden. Dat geldt ook voor de mensen die de afgelopen maanden ontslagen zijn; de werkloosheid steeg sterk in het tweede en derde kwartaal. Busker: ‘Wij hebben een stevig vangnet voorgesteld na WW. Het kabinet heeft een stap gezet door gemeenten ruimte te geven om maatwerk te leveren voor mensen die tussen wal en schip vallen. Dat maatwerk moet nu snel geboden worden.’

Veiligheid te drukke distributiecentra
Tegelijk waarschuwt de FNV voor nog meer drukte in distributiecentra, webshops en bij de pakkettensorteercentra van Post.nl. Busker: ‘Nu nog meer mensen online gaan bestellen, moet er alles aan worden gedaan om ervoor te zorgen dat de werksituatie daar veilig is en blijft, anders is het dweilen met de kraan open, dat leidt tot nieuwe besmettingen en dan zijn we nog verder van huis.’

De zorg
De situatie in de zorg is zeer ernstig. Busker: ‘Medewerkers zijn al overbelast door maanden in de frontlinie te werken. Het verzuim is torenhoog, bleek ook vandaag. En alweer kunnen ze geen dag gemist worden, terwijl veel van hen snakken naar een paar dagen vrij rond Kerst. Gelukkig is er de strenge lockdown, die binnen een kleine week tot resultaten moet leiden. Als mensen effectief worden ingezet en creatief samenwerken, hopen we dat het lukt. En, we blijven het zeggen, structureel meer mensen en hogere lonen.’

Oproep coronaverlof
Het sluiten van scholen en kinderdagverblijven vanaf woensdag voor ouders zonder cruciaal beroep is een zware dobber voor kinderen en voor werkende ouders. Veel ouders komen weer in de klem met het combineren van werk, zorgtaken en thuisonderwijs. Uit onderzoek van TNO bleek dat met name werkenden met zorgtaken veel stress en werkdruk ervaarden tijdens deze coronacrisis. Busker: ‘We roepen werkgevers daarom op om coulant te zijn met het toekennen van verlof en calamiteiten verlof. Ook de overheid moet meer doen om werkende ouders te ondersteunen. Nederland is één van de weinige landen in Europa waar de regering werkende ouders nog niet tegemoet is gekomen. Zo heeft België ouders extra ouderschapsverlof toegekend. Eerder dit jaar riep FNV ook op tot invoering van coronaverlof.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.