Houd de balans in het steunpakket

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 27 oktober 2020

De FNV vindt het goed dat er extra geld wordt uitgetrokken om onder meer de horeca, de cultuursector, de transportsector en de sportverenigingen te ondersteunen. Tegelijkertijd ontbreekt de extra steun voor mensen die ondanks alle steunmaatregelen door de crisis zonder werk zitten

Meer investeren

De vooruitzichten op herstel worden door de tweede golf weer minder positief. In de gesprekken met het kabinet heeft de FNV er op aangedrongen om de steunmaatregelen niet af te bouwen en meer te investeren.

Han Busker, voorzitter FNV: ‘Het is verstandig dat getroffen sectoren extra worden ondersteund. Daarnaast hebben we er eerder op aangedrongen om het steunpakket niet te snel af te bouwen en het is dan ook goed om te zien dat hierdoor meer geld beschikbaar komt om in deze periode meer banen en inkomens te behouden. We missen wel het perspectief voor mensen die hun werk verliezen en er flink in inkomen op achteruit gaan. De van-werk-naar-werktrajecten, waar op ons aandringen geld voor is uitgetrokken, zijn in dat kader erg belangrijk; voorkomen is beter dan genezen. Maar die banen moeten wel duurzaam zijn en een vast contract opleveren. Daarnaast is er echt meer inkomenssteun nodig, omdat niet iedereen aan het werk kan worden geholpen.'

Perspectief

Busker: ‘Het kabinet voorziet in de komende periode een groei van werkloosheid en faillissementen. Constateren alleen is niet voldoende, er wordt nu nog onvoldoende perspectief geboden aan deze mensen. Voor de FNV staat voorop dat er zoveel mogelijk banen en inkomens behouden blijven. Werkgevers moeten zich daar serieus voor gaan inspannen en zorgen dat samen met ons, mensen aan het werk blijven of zo snel mogelijk worden geholpen aan een vaste baan in een andere sector.'

Inkomenssteun