FNV mist ambitie bij minister Kaags IMVO-beleid

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 16 oktober 2020

Vakbond FNV vindt de nieuwe beleidsnota Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) van minister Kaag van weinig ambitie getuigen.

EU

Overheden en bedrijven zijn internationaal gehouden aan het beschermen en respecteren van mensenrechten en milieu. Maar op nationaal niveau is het vrijblijvendheid troef. ‘Spreekt zij als lijsttrekker mooie woorden over een eerlijke en schone economie, haar IMVO-beleid als minister is er één van pappen en nathouden. Hiermee brengen we die gewenste nieuwe economie niet dichterbij,’ aldus Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV.

In de Tweede Kamer hebben eerder vier partijen (Christen Unie, PvdA, GroenLinks en de SP) zich uitgesproken voor nationale wetgeving dat aansluit op internationale richtlijnen over mensenrechten, zoals de rechten voor werkenden, en milieu. Volgens vakbond FNV kan de minister dit initiatief wetsvoorstel inzetten voor een hoger ambitieniveau in de discussie met de andere 26 Europese landen.

Weinig ambitie en weinig verbeteringen

Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: ‘Maar blijkbaar wacht de minister toch liever op de voorstellen van de Europese Commissie. En we kunnen zo uittekenen waar dit toe leidt: weinig ambitie en weinig concrete verbeteringen voor bijvoorbeeld rechten van werkenden. Juist nu kan de minister laten zien dat het haar menens is met een eerlijker en rechtvaardiger werkgevers- en werknemersklimaat wereldwijd. Door nationaal de lat hoog te leggen komt zij legio maatschappelijke organisaties, vakbonden en ook bedrijven tegemoet. Maar minister Kaag laat het er nu bij zitten. We roepen de Tweede Kamer op om hier stevig in bij te sturen.’

Meer coördinatie op IMVO

De FNV vindt het opmerkelijk dat minister Kaag zichzelf geen extra verantwoordelijkheden en bevoegdheden geeft als coördinerend IMVO-minister. Elzinga: ‘Hierdoor wordt de rol van de IMVO-verantwoordelijke minister nogal vrijblijvend. Zij maakt zichzelf zo erg afhankelijk van de aanwezige kennis en goodwill van haar collega-ministers. Maar daarvoor is het onderwerp te belangrijk. Wij zien hier een sterker coördinerende rol voor minister Kaag en haar opvolger weggelegd.’