Stevige steun blijft langer nodig voor baan- en inkomenszekerheid

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 17 augustus 2020

FNV pleit voor een langer steunbeleid om Nederland door de coronacrisis te helpen. De ramingen van het CPB zijn gebaseerd op de beëindiging van het overheidssteunpakket per oktober dit jaar.

geld

De toenemende onzekerheid rond een tweede coronafase die in de CPB-ramingen desastreuze gevolgen gaat hebben voor de Nederlandse economie, maken volgens de FNV een derde steunpakket hard nodig. Maar dan een pakket met een horizon l├ínger dan drie maanden; voor de rest van 2020 en deels al voor 2021.

Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: 'We zagen vorige week al in de cijfers van CBS dat Nederland het beter doet dan veel landen om ons heen. En dat is te danken aan het steunpakket dat het kabinet en sociale partners dit voorjaar hebben afgesproken. Maar we zien dat steun nog steeds hard nodig is. Er zal zelfs een behoorlijk stevig pakket nodig zijn om zoveel mogelijk banen en koopkracht van mensen te behouden. Zo kunnen we voorkomen dat inkomensverlies de economie in Nederland nog verder onder druk zet en dat de crisis zich onnodig verdiept.’
De lessen van de vorige economische crisis – toen de overheid de hand strak op de knip hield waardoor de crisis onnodig lang duurde – moeten volgens Elzinga niet worden vergeten.

De koopkrachtplaatjes laten – zoals ook het CPB zelf aangeeft – een vertekend beeld zien. Mensen met onzeker werk, zoals zzp’ers en mensen met flex- en oproepcontracten, worden enorm hard geraakt in hun inkomen. Elzinga: ‘Het verlies aan werkgelegenheid heeft tot nu vooral werknemers met onzeker werk hard getroffen. Deze crisis maakt nog eens duidelijk hoe groot de tweedeling op de arbeidsmarkt is. Er moeten structurele oplossingen komen voor een eerlijke arbeidsmarkt, waarin zeker werk de norm is en voor flex een eerlijke meerprijs wordt betaald.’

Dit bericht is een reactie op macro-economische verkenningen CPB 17 augustus 2020