Kabinet moet niet langer wachten met bescherming arbeidsmigranten

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 3 juli 2020

Het kabinet onderneemt te weinig directe actie tegen de misstanden op werk- en woonlocaties van arbeidsmigranten. Dat zegt FNV naar aanleiding van de reactie van het kabinet op de aanbevelingen van het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten onder leiding van Emilie Roemer.

FNV-bestuurslid Tuur Elzinga: ‘Het is goed dat het kabinet een deel van de aanbevelingen overneemt, maar we zien nog te veel vrijblijvendheid. Er worden geen concrete termijnen gesteld en men gaat eerst nog meer onderzoek doen en gesprekken voeren.’

Onverantwoord

Volgens de bond is daar helemaal geen tijd voor en is het onverantwoord om langer te wachten. ‘De coronacrisis heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat er niet gehandhaafd wordt op misstanden en dat niet duidelijk is waar arbeidsmigranten wonen en werken. De problemen moeten nu opgelost worden om nieuwe grote corona-uitbraken onder arbeidsmigranten te voorkomen en om de omstandigheden van arbeidsmigranten structureel te verbeteren’, aldus Elzinga.

Vervoer

Een van de urgente problemen volgens FNV is het vervoer in coronatijd. Elzinga: ‘Het is bekend dat het risico op besmetting onder andere wordt vergroot doordat arbeidsmigranten in busjes naar hun werk reizen. Na de grote corona-uitbraken afgelopen weken in de vleesindustrie is het dan ook onverantwoord om de regels hiervoor per 1 juli al te versoepelen.’

Geen luxe

Een ander verhoogd risico op besmetting komt doordat veel arbeidsmigranten hun slaapkamers moeten delen. Een belangrijk advies van het aanjaagteam is om zo spoedig mogelijk over te gaan tot één slaapkamer per persoon. ‘Deze aanbeveling moet per direct worden opgevolgd. Het is geen luxe om als volwassene een eigen slaapkamer te hebben, maar een kwestie van beschaving’, aldus Elzinga.

Vaste contracten

Om de problemen structureel aan te pakken, moet volgens FNV de maatregel over vaste contracten die Duitsland vorige maand nam, ook hier worden ingevoerd. Vanaf 2021 moeten werknemers in Duitse vleesfabrieken verplicht een vast contract hebben. Elzinga: ‘Dat zorgt ervoor dat vage ketens van uitzendbureaus, waarbij verantwoordelijkheden worden weggeorganiseerd en ontdoken, niet meer toegestaan zijn.’

Bureaula

De problemen rond de werk- en leefomstandigheden van arbeidsmigranten zijn niet nieuw. Al in 2011 kaartte de commissie Koopmans de slechte huisvesting aan. Het advies was daarbij om het beheer en de exploitatie van woonruimte door woningcorporaties te laten uitvoeren in plaats van de werkgevers. ‘Dat was een heel goed advies, waar bijna niks mee gedaan is. We moeten voorkomen dat deze aanbevelingen ook weer in een bureaula verdwijnen. Het is daarom belangrijk dat de adviezen snel en adequaat worden opgevolgd en dat er snel duidelijkheid komt over de regels, handhaving en sancties’, aldus Elzinga.

Lees hier voorbeelden van de dagelijkse praktijk van arbeidsmigranten.