Handreiking tegen besmetting COVID-19

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 05 juni 2020

Het coronavirus vraagt van werkgevers en werknemers om extra maatregelen te nemen voor gezond en veilig werken. In de Sociaal Economische Raad (SER) hebben daarom de vakbonden FNV en CNV en werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB Nederland gezamenlijk een handreiking ontwikkeld om bedrijven daarbij te helpen.

Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘Deze algemene handreiking is opgesteld door werkgevers en werknemers samen. Dat maakt deze handreiking zo sterk. Verschillende sectoren hebben sectorprotocollen gemaakt, maar daar zijn lang niet altijd vakbonden bij betrokken’

Handreiking om werkgevers en werknemers te helpen

Om werkgevers en werknemers te helpen die in een sector actief zijn waar nog geen protocollen voor zijn opgesteld is de Handreiking Covid-19 gemaakt. Hiermee hebben deze bedrijven dan toch een ‘Oplossingenboek’ van waaruit zij maatregelen kunnen halen die nodig zijn om het risico op corona besmetting te beheersen en die zij in hun Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) kunnen vertalen.

Verplichte R&I

Werkgevers zijn wettelijk verplicht om binnen hun bedrijf een RI&E op te stellen, waarin zij alle gezondheids- en veiligheidsrisico’s van het werk inventariseren en aangeven hoe ze die risico’s aanpakken. Aangezien corona besmetting op een werk een reĆ«el risico is, zullen er dus plannen moeten worden opgesteld die aangeven op welke wijze er veilig gewerkt kan worden. Die plannen moeten worden beschreven in het RI&E document.

Risico aanpakken

Bedrijven kunnen de informatie en adviezen uit deze algemene handreiking gebruiken om te inventariseren op welke manier zij het risico op besmetting met corona aan kunnen pakken om het bedrijf veilig te maken. Op basis deze handreiking kunnen zij voor het risico ‘corona-besmetting’ hun eigen RI&E aanpassen, dan wel maken.

De handleiding is hier te vinden