Rapport Heerts biedt perspectief

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 14 mei 2020

De FNV is tevreden met het advies van de Commissie Vergemakkelijking Schadeafhandeling Beroepsziekten (commissie Heerts).

Overhandiging rapport Heerts aan staatssecretaris Van Ark, Han Busker en Hans de Boer

Han Busker, voorzitter FNV: ‘Het is heel goed dat dit advies er nu ligt. Het advies rekent af met de vrijblijvendheid. Dit moet voor bedrijven een eerste opstap zijn om aan het werk te gaan met een veilige en gezonde werkplek en een echt arbobeleid. Zonder verplichtingen en een stevige handhaving op de spelregels, komt preventiebeleid om ziekte door werk te voorkomen in Nederland niet van de grond.'

Beroepsziekten voorkomen door betere preventie

De FNV onderschrijft net als de werkgeversverenigingen VNO-NCW en MKB-Nederland de conclusies van de commissie dat beroepsziekten, ten gevolge van het werken met gevaarlijke stoffen, voorkomen kunnen worden door betere preventie. Hiervoor is betere naleving van verplichtingen uit de Arbowetgeving noodzakelijk en moet er goed gekeken worden naar de rol van de bedrijfsarts. Ook onderschrijven werknemers en werkgevers de conclusie dat nu een te klein deel van de slachtoffers van beroepsziekten, ten gevolge van het werken met gevaarlijke stoffen, gecompenseerd wordt.

Een goed begin

FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland zijn voorstander van een algemene tegemoetkoming voor mensen die een beroepsziekte kregen door het werken met gevaarlijke stoffen. Busker: ‘Wat de FNV betreft komt er ook een algemene tegemoetkoming voor werkenden die een beroepsziekte hebben, wat dus verder gaat dan alleen het werken met gevaarlijke stoffen. De commissie richt zich in het advies tot de gevaarlijke stoffen en dat vinden wij een goed begin.’

Steunfonds

Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘Dit advies is in onze ogen niet los te zien van de huidige corona-crisis. In deze periode is het van groot belang dat werknemers zich geen zorgen hoeven te maken over hun gezondheid en de gevolgen bij een eventuele ziekte. Daarom zijn ook hier beschermende maatregelen op de werkplek van enorm belang. Het is goed dat de stichting ZWIC (Zorg na Werk In Coronazorg) is opgericht, want mocht je toch ziek worden vanwege corona, dan is ook hier een vergoeding op zijn plaats. Op dit moment lopen veel werknemers nog het risico om op hun werk om besmet te raken met het coronavirus, niet alleen zorgverleners. Niet alle werkgevers houden zich aan de richtlijnen van het RIVM, in veel sectoren zijn nog geen protocollen. Daarnaast is het niet acceptabel om in contactberoepen de niet-medische mondkapjes te beschouwen als volwaardige persoonlijke beschermingsmiddelen. Bij regelmatige kans op blootstelling horen goed beschermende maatregelen en middelen.’

Het rapport van de Commissie Vergemakkelijking Schadeafhandeling Beroepsziekten Stof tot nadenken is hier terug te vinden.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.