Podcast over 75 jaar Stichting van de Arbeid

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 22 mei 2020

Deze week bestond de Stichting van de Arbeid 75 jaar. In dat kader spraken de voorzitters van de stichting Han Busker en Hans de Boer met de podcast Betrouwbare Bronnen over verleden, heden en de toekomst van het overleg tussen werknemers en werkgevers.

Betrouwbare Bronnen:
Deze week precies 75 jaar geleden, op 17 mei 1945, werd de Stichting van de Arbeid opgericht waarin werkgevers- en werknemersorganisaties overleggen en besluiten. Tijdens de coronacrisis praten ze elke week met het kabinet. Hun gezamenlijke missie: de Nederlandse economie laten groeien en bloeien en zorgen voor werkgelegenheid en sociale zekerheid. Dat gaat soms hard tegen hard, maar vaker komen ze er samen uit.

Over hoe dat gaat praten de twee die samen het voorzitterschap van de Stichting bekleden, Hans de Boer (VNO-NCW, werkgevers) en Han Busker (FNV, werknemers). Ook vertellen ze waar het op dit moment – in de crisis van 2020 – stroef gaat en hoe ze daar proberen uit te komen.

Dit bijzondere gesprek onder leiding van Jaap Jansen wordt voorafgegaan door een historische blik op de beginjaren van de Stichting van de Arbeid door PG Kroeger. Met unieke fragmenten van de oprichters Dirk Stikker (werkgevers) en Evert Kupers (NVV).

Met dank aan het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid

De podcast is hier terug te luisteren