Stop situatie waarin werkgever ook huisbaas kan zijn

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 22 mei 2020

FNV wil een einde aan de situatie waarin werkgevers ook tegelijk huisbaas zijn. Die combinatie leidt volgens de bond bij arbeidsmigranten tot schrijnende situaties.

FNV-vicevoorzitter Tuur Elzinga: ‘Dat het probleem zeer actueel is, zie je nu bij de slachterij in Groenlo. Daar hebben 45 arbeidsmigranten, die in grote groepen bij elkaar wonen, corona opgelopen. De middeleeuwse situatie waarbij je baas ook je huisbaas is, moet echt afgelopen zijn. Arbeidsmigranten zijn toch geen lijfeigenen?’

Rapport

Vandaag biedt FNV de Tweede Kamer online een rapport aan met de visie van de vakbond op eerlijke arbeidsmigratie en oplossingen voor de structurele problemen. Die problemen zijn niet nieuw, maar volgens FNV worden ze door de coronacrisis steeds zichtbaarder. Deze maand brak bijvoorbeeld het coronavirus ook al onder arbeidsmigranten in Velp uit, die met tientallen in een gebouw woonden. Elzinga: ‘Arbeidsmigranten durven vaak niks te zeggen over hun woonomstandigheden, omdat ze dan door de dubbele pet van hun werkgever, ook hun werk in gevaar brengen.’

Zichtbaar

Nu de problemen zo zichtbaar worden, is volgens FNV de tijd rijp om met structurele oplossingen te komen. In het rapport worden suggesties gedaan over Europese regels, betere handhaving en het herzien van regels die het fiscaal aantrekkelijk maken om eigen werknemers ook een woning te verhuren. ‘Dat soort fiscale voordelen werken als perverse prikkels om schrijnende situaties in stand te houden’, aldus Elzinga.

Onaantrekkelijk

Ook de flexibele arbeidsmarkt speelt de arbeidsmigrant parten. Veel werk is onaantrekkelijk geworden voor lokale arbeidskrachten door onzekere contracten en lage lonen. Daardoor ontstaat er een tekort aan arbeidskrachten. Elzinga: ‘Daarom moeten er wat ons betreft ook veel meer echte banen, met zekere contracten en goede voorwaarden worden gecreĆ«erd. Want iedereen, waar die ook vandaan komt, heeft recht op eerlijk werk.’

Tweede Kamer

Maandag 25 mei debatteert de vaste Kamercommissie SZW van de Tweede Kamer over arbeidsmigratie. Op de agenda staan de plannen van de ChristenUnie en de SP om de woon- en werkomstandigheden van arbeidsmigranten te verbeteren. Het FNV-rapport ‘Eerlijke arbeidsmigratie in een Socialer Nederland’ is te downloaden vanaf de website van FNV.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.