Dag van de Arbeid in teken van de coronacrisis

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 1 mei 2020

Vandaag wordt overal ter wereld de Dag van de Arbeid gevierd. Traditiegetrouw doet de FNV dat samen op straat, vandaag gebeurde dat vanuit het Centraal Vakbondshuis in Utrecht.

Han Busker, voorzitter FNV: ‘De Dag van de Arbeid staat dit jaar natuurlijk in het teken van de coronacrisis. Centraal staan de mensen die nu doorwerken en hun werk veilig moeten kunnen uitvoeren. Thuiswerkers die voor de taak staan om werk en privé goed te combineren. En de mensen waarvan hun contract niet wordt verlengd of waarvan opdrachten wegvallen. Ook maken veel mensen zich zorgen of ze hun baan kunnen behouden en of hun pensioen op peil blijft.’

Jaar van actie: record aantal stakers

Vandaag werd ook bekend dat in 2019 een recordaantal werknemers bij stakingen betrokken was. Zakaria Boufangacha, arbeidsvoorwaardencoördinator FNV: ‘Mensen in de vitale beroepen hebben van zich laten horen in 2019, en terecht. Zij verdienen meer waardering, óók in loon.

De staking in de ziekenhuizen was op zich al historisch, maar dat het zorgpersoneel zo ver moest gaan om fatsoenlijke waardering te krijgen is eigenlijk ongehoord. Ook voor de directe toekomst zeggen wij: ja, klappen, maar ook lappen! Wordt er niet serieus werk gemaakt van betere beloning in de vitale sectoren, zoals zorg, onderwijs en schoonmaak, dan moet er rekening worden gehouden met meer stakingen in deze sectoren.'

Minimumloon omhoog

De FNV is deze week bevestigd in de strijd voor een hoger minimumloon door de publicatie van het Centraal Planbureau. Zij stellen ook dat het wettelijk minimumloon 10% omhoog kan zonder dat de werkgelegenheid daar serieus onder lijdt.

Boufangacha: ‘We zijn blij met de ommekeer in het denken over het minimumloon bij CPB en een aantal politieke partijen. Wij bepleiten die verhoging nu twee jaar. Het is een kwestie van keuzes maken om de welvaart in dit land eerlijker te verdelen. Het CPB is voorzichtig en zegt dat 10% verhoging nauwelijks werkgelegenheidseffecten heeft. Wij willen een stapsgewijze verhoging naar 14 euro. Wij roepen de politiek én werkgevers op daar werk van te maken.’

#VirtualMayday

Internationaal wordt 1 mei onder meer gevierd met een 12 uur durende livestream via https://www.labourstart.org/mayday/ waar inzendingen van over de hele wereld worden vertoond. Van 11 tot 12 uur zond de FNV vanuit het Centraal Vakbondshuis een liveshow uit, waarin gesprekken werden gevoerd met werkend Nederland. Hoe werkt het in de zorg, het onderwijs, in de luchtvaart of thuis? Terugkijken kan via facebook.com/fnvonline.