Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Het openbaar vervoer en de 1,5 meter economie

Gezamenlijk artikel van FNV Streekvervoer, FNV Spoor, CNV Vakmensen en VVMC

Redactie
Door Redactie 24 april 2020

Zoals je ongetwijfeld gelezen en gehoord hebt, worden er in Nederland toch weer wat activiteiten opgestart. Bovendien zwelt de discussie aan om nog meer beperkingen op korte termijn los te laten. Dat is mooi, want dat betekent dat we de coronacrisis stukje bij beetje onder controle lijken te krijgen. Meer reizigers in het OV? Prima, maar wel veilig voor medewerkers en reizigers.

Het openbaar vervoer en de 1,5 meter economie

Uitdaging

Het brengt ook wel de nodige uitdagingen met zich mee. Net zoals tot nu toe zal het ook aanpassingen en offers van het bedrijfsleven en burgers vragen. Ook het OV moet zich gaan richten op de 1,5 meter economie.

Denk goed na over gevolgen voor medewerkers

Inmiddels is duidelijk dat er bij de vervoerders nagedacht wordt hoe dit ingevuld moet gaan worden. Wij vragen ons echter wel af of er goed wordt nagedacht over de gevolgen voor de medewerkers? 

Daarnaast vinden wij het belangrijk dat de ervaring en deskundigheid van onze leden wordt ingebracht bij het nadenken over het opvangen van meer reizigers als de corona-maatregelen straks zullen worden versoepeld.  

Zowel met betrekking tot gezondheid als op het gebied van sociale veiligheid zal de sector met elkaar tot goede, veilige, uitvoerbare en handhaafbare oplossingen moeten komen die door de gehele ov-sector worden gedragen.

Voorwaarden en criteria

Omdat wij als Spoor- en Streekvervoervakbonden niet overtuigd zijn van een goede inbreng door werknemers, hebben we bij de vervoerders en de overheid een groot aantal voorwaarden en criteria neergelegd waar rekening mee moet worden gehouden.

Wij vinden dat:

  • Bonden centraal en decentraal betrokken dienen te worden bij opstellen van maatregelen. Zowel op overheidsniveau, sectorniveau en bedrijfsniveau.
  • Het kabinet moet zorgen voor een beperking/maximering van het aantal reizigers per vervoersmiddel, zolang de 1.5 meter maatregel van kracht is. 
  • Het is aan het kabinet om te bepalen welke criteria gehanteerd worden om de reizigersstroom toe te laten nemen, waarbij de 1.5 meter afstand tussen reizigers inclusief OV medewerkers in acht wordt genomen. 
  • Er sprake moet  zijn van crowd control door de vervoerders. Regulering en dosering reizigersstromen op stations en busstations, zodat gedrang op perrons en bij haltes en een te groot reizigersaanbod in het materieel voorkomen wordt.
  • Dit moet dwingend/dringend in plaats van vrijblijvend, zoals nu waarin OV-bedrijven en kabinet verantwoordelijkheid bij burger neer blijven leggen. Handhavers moeten daarop kunnen handhaven en de reizigers moeten vooraf weten waar zij aan toe zijn. 
  • Er bij een te volle bus of trein niet wordt gereden.
  • Dit door kabinet en OV-bedrijven herhaaldelijk duidelijk gemaakt moet worden.
  • Er persoonlijke beschermingsmiddelen moeten zijn voor OV medewerkers die belast zijn met de handhaving van de noodverordening, voor situaties waarin men binnen de 1.5 meter moet treden.
  • Materieel duidelijk ingericht moet zijn, zodat reizigers zich volgens de 1.5 meter maatregel kunnen gedragen. 
  • Ondersteuning bij calamiteiten en incidenten door politie prioriteit 1 moet blijven hebben. Hier moeten goede afspraken over komen, zodat duidelijk is waar de OV-medewerkers op kunnen rekenen.
  • Materieel een beschermde werkplek voor OV-medewerker moet bevatten. Welke goedgekeurd zijn door deskundigen. Zowel met betrekking tot gezondheid als verkeersveiligheid.
  • Voorzieningen ieder moment aan de gezondheidseisen en verkeersveiligheidseisen moeten voldoen.
  • Onderhoud van bovenstaande  per voorziening in protocol vastgelegd dient te worden.
  • Bij niet invulling geven aan de afspraken van het nog overeen te komen protocol, het betreffende materieel uit de operatie wordt gehaald, totdat deze weer voldoet. 
  • Het meenemen van fietsen in de trein in het weekend verboden moet worden.
  • Er extra inspanning geleverd moeten worden om zwartrijders en overlastgevers nu uit het OV te weren.

'We werken veilig of we werken niet'

De OV-medewerkers willen graag mensen die noodzakelijkerwijs van het OV gebruik moeten maken veilig en gezond naar hun bestemming brengen. Het liefst worden het snel meer reizigers, maar alleen als de OV-medewerkers ook gezond en veilig weer thuis kunnen komen, want 'We werken veilig of we werken niet'.

We gaan het volgen, we zitten er bovenop.