Een sterk en solidair Europa is noodzaak in de coronacrisis

FNV Statement

Door Redactie 3 april 2020

Allereerst gaan onze gedachten uit naar diegenen die rechtstreeks door de pandemie getroffen zijn. We prijzen werkenden die met een ongelofelijk verantwoordelijkheidsgevoel essentiële diensten verlenen; in het bijzonder de zorgmedewerkers, de schoonmakers en de supermarktmedewerkers. We zijn trots op deze helden die meestal niet de beloning krijgen die ze voor dit belangrijke werk verdienen en die te vaak werken in flexibele, onzekere banen.

We zijn trots op al die mensen die zich in deze moeilijke omstandigheden dagelijks inzetten om onze maatschappij draaiende te houden.

FNV blijft zich inzetten voor werkenden

De FNV hoopt dat de maatregelen die de Nederlandse overheid heeft genomen op de arbeidsmarkt ervoor zorgen dat mensen niet gekort op hun inkomen hoeven te worden of hun baan kwijtraken. De komende tijd zullen we daarom in nauw overleg met kabinet en werkgevers blijven, want het is noodzakelijk dat alle middelen ingezet worden om de zwaarst getroffen mensen te helpen.

Sociale crisis wordt economische crisis

Toch worden vakbonden overal in de Europese Unie geconfronteerd met honderdduizenden werknemers die werkloos worden of hun inkomen verliezen zonder compensatie. De situatie is nog erger voor flexibele werknemers en voor zelfstandigen, die in de meeste lidstaten geen beroep kunnen doen op steunmaatregelen. Om nog maar te zwijgen van grensarbeiders en arbeidsmigranten. En sommige regeringen introduceren juist nu wetgeving die vakbondsrechten en de bescherming van werknemers vermindert. De pandemie creƫert zo een dramatische Europa brede sociale crisis, die in rap tempo uitgroeit tot een zware economische crisis.

In EU verband samenwerken

Een versnipperde nationale aanpak is een zeker recept voor een langdurig rampscenario. Nu is het zaak om in EU verband gezamenlijk en solidair noodzakelijke maatregelen te nemen om de verspreiding van het virus te stoppen en om de economische effecten van deze ongekende situatie te beheersen. Want geen enkele lidstaat kan dit alleen. Het virus kent net als onze economie geen grenzen.

De FNV stelt vast dat de lidstaten met een overschot op hun nationale betalingsbalans nog een zekere ruimte hebben om noodmaatregelen te treffen, maar dat dit niet het geval is voor alle lidstaten. Echter, geen enkele lidstaat kan en mag nalaten maatregelen te nemen om burgers en werknemers te beschermen tegen de gevolgen van de coronacrisis. Daarom is een solidaire Europese samenwerking noodzaak.

Oproep met alle vakbonden in de EU

Samen met alle vakbonden in de EU roept de FNV daarom op tot een breed noodpakket, want de situatie van de door coronacrisis getroffen werknemers verslechtert met de dag. Het laatste dat we in deze noodsituatie nodig hebben, is massale werkloosheid en een verdere verdieping van de economische crisis.  Meer dan ooit, samen staan we sterk!