Overleg van start tussen sociale partners en kabinet

portret Guus Staats
Door Guus Staats 19 maart 2020

Kabinet, werkgevers en vakbonden komen per vandaag wekelijks bij elkaar om te werken aan de uitvoering van het noodpakket voor de economie. Door frequent samen op trekken, kunnen alle geraakte werknemers, flexwerkers en ondernemers zo spoedig mogelijk de hulp ontvangen die zij verdienen in deze ingrijpende periode. Namens de FNV nemen voorzitter Han Busker en cao-coördinator Zakaria Boufangacha deel aan de gesprekken.

Alle hens aan dek

Het is alle hens aan dek om de economische gevolgen van coronavirus het hoofd te bieden. Het noodpakket dat deze week door het kabinet is gepresenteerd, wekt vertrouwen en verdient alle steun. Mensen zagen afgelopen dagen plotseling hun inkomen wegvallen. Zij kunnen er met de maatregelen op rekenen dat er hulp beschikbaar komt. Bijvoorbeeld in de vorm van ruimere liquiditeit voor ondernemers, tegemoetkoming in loonkosten of inkomenssteun voor zelfstandigen. Voor de Stichting van de Arbeid is het motto daarbij "eendracht en daadkracht", zoals zij afgelopen zondag al schreef in een brief aan het kabinet met daarin voorstellen voor acute maatregelen.

Voor alle betrokkenen heeft de uitvoering van alle maatregelen nu de hoogste prioriteit. In een gezamenlijk overleg tussen polder en kabinet kunnen signalen vanaf de werkvloer rechtstreeks met elkaar gedeeld worden. Problemen die in bedrijven en sectoren spelen kunnen dan worden omgezet in oplossingen die praktisch werken. In het wekelijks overleg zal er ook een vinger aan de pols gehouden worden hoe de economische situatie zich verder ontwikkelt.