Han Busker over corona

Iedereen moet nu kunnen rekenen op zeker inkomen en of werk

Door Redactie 20 maart 2020

Het coronavirus heeft een ongelofelijke impact op het leven in Nederland en daarbuiten. Vooral voor mensen die door het virus zijn getroffen of mensen in hun omgeving hebben die besmet zijn geraakt. Maar ook het leven van alle anderen wordt op ongekende wijze door corona beïnvloed. Werknemers, bedrijven, zelfstandigen, de coronacrisis treft alles en iedereen.

Han Busker

Economie in zwaar weer door corona

Deze week hebben we samen met de werkgevers een brief gestuurd aan het kabinet met het verzoek om maatregelen te nemen om de eerste klap van de economische crisis op te vangen. Maatregelen die zorgen voor zekerheid op het gebied van werk en inkomen. In deze tijd met zoveel onduidelijkheden is het van het grootste belang dat mensen zich geen zorgen hoeven te maken over werk en inkomen. We zijn dan ook bijzonder verheugd dat het kabinet een heel groot deel van onze wensen heeft overgenomen.

Zekerheid inkomen en werk

Het noodpakket van het kabinet zorgt ervoor dat bedrijven door versoepelde belastingregelingen en extra kredietmogelijkheden het loon van werknemers kunnen doorbetalen. Ook zelfstandigen kunnen rekenen op tegemoetkomingen en overbruggingskrediet.

Voor iedereen in Nederland

Maar we zijn er nog lang niet. Samen met kabinet en werkgevers gaan we komende tijd hard aan de slag om het noodpakket uit te werken voor uitzend-, oproep- en 0-urenkrachten, gepensioneerden, uitkeringsgerechtigden, mensen met een arbeidsbeperking en arbeidsmigranten. Zodat ook zij kunnen rekenen op zeker inkomen en of werk.

De FNV werkt door

We hebben alle FNV-kantoren gesloten. Maar heel veel collega’s pakken vanuit huis hun werk zo goed en zo kwaad als het gaat op. Ons Contactcentrum krijgt ongekend veel vragen binnen. Op fnv.nl/corona geven we antwoord op heel veel en vaak gestelde vragen over corona. Dagelijks verwerken we in die vragen en antwoorden alle nieuwe ontwikkelingen en informatie.

Sommige FNV-activiteiten vallen uit

Helaas moesten we besluiten tot uitstel of helemaal stoppen van onze belastingservice en alle geplande bijeenkomsten in komende tijd. Ook de viering van de Dag van de Arbeid op 1 mei in Den Haag vervalt. Over een nieuwe invulling van 1 mei denken we hard na. Want juist nu in deze crisistijd blijkt duidelijk het belang van waar we als FNV voor opkomen. Het is en blijft goed om dat op de Dag van de Arbeid te vieren.

Respect voor FNV-kaderleden

Ik heb veel respect voor onze kaderleden die in deze lastige periode een enorme blijk van solidariteit en wendbaarheid tonen. Waar mogelijk bieden ze hulp, geven belangrijke signalen door en denken actief mee om het vakbondswerk van de FNV voort te zetten.

Waardeer alle werkenden

In deze ongekende tijden wordt op iedereen een beroep gedaan om het virus in te dammen en om onder moeilijke omstandigheden het land met elkaar draaiende te houden. Het meest zichtbaar zijn de mensen in de zorg. Gelukkig krijgen zij de waardering die ze dubbel en dwars verdienen.

Ook na de crisis

Het zal je niet verbazen dat die waardering voor de FNV niet beperkt blijft tot deze periode of deze beroepsgroep. Ook heel veel anderen in werkend Nederland verdienen nu en ook nĂ¡ de coronacrisis structureel meer waardering. Met beter loon en meer zeker werk.

Voor nu wens ik jullie alle goeds. Let goed op jezelf en op elkaar.

Han Busker,
Voorzitter FNV

Lees ook: Nadere reactie op arbeidsmarktmaatregelen corona

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.