Wat is een cao en waarom is die goed voor mij?

Bekijk onze antwoorden

Door Redactie 21 januari 2020

Elk jaar sluiten we namens jou en je collega's honderden cao's af. Maar wat is nu precies een cao? En waarom is een cao zo belangrijk? Op deze en andere vragen vind je hier het antwoord.

cao

Cao is de afkorting van collectieve arbeidsovereenkomst. Het is een contract waarin afspraken staan die we als vakbond voor jou en je collega’s maken. Dit zijn afspraken over je loon, werktijden, toeslagen, vakantie, scholing, pensioen.

Je hebt zeker wel wat aan de cao als je een arbeidsovereenkomst hebt. Zonder cao heb je alleen de minimale bescherming van de wet. De cao is belangrijker dan je contract.  Afspraken in je cao gaan altijd boven die in je persoonlijke arbeidsovereenkomst. Een arbeidsovereenkomst geldt alleen voor jou. Een cao geldt voor een hele sector of bedrijf.

• Met een cao krijg je vaak meer vakantiedagen, regelmatig een loonsverhoging, toeslag voor overwerk of doorbetaling bij ziekte. Ook regelt een cao vaak je pensioen. En ben je lid van de bond dan heb je inspraak in de cao. Met een cao ben je dus beter af.
  • Een cao geeft rust op de arbeidsmarkt. Werkgevers en werknemers weten waar zij aan toe zijn en verplichten elkaar om afspraken na te komen. Dit voorkomt conflicten.

• Jij bent zelf de eerste die vaststelt dat je werkgever zich niet aan cao-afspraken houdt. Meld dit bij je werkgever. Om sterker te staan kun je dit ook doen in overleg met de ondernemingsraad en andere (kader)leden in je bedrijf. Je kunt ook bij de FNV aankloppen.
  • Nog beter is het om dit samen met zoveel mogelijk werknemers in jouw bedrijf te doen. Een werkgever die de cao overtreedt, zal dat meestal niet alleen bij jou doen, maar ook bij je collega's. Zijn jij en je collega's lid van de FNV dan kunnen we ondersteuning geven als je ons laat weten dat het in jouw bedrijf niet goed gaat met naleving van de cao.
  • Naleving van de cao begint dus bij jezelf en je collega's. En bij een lidmaatschap van de FNV! Want in een bedrijf met veel leden kan de FNV harder met de vuist op tafel slaan.

Cao staat voor collectieve arbeidsovereenkomst. En collectief betekent dat de afspraken in een cao gelden voor álle werknemers in een sector of een bedrijf.

• Een sector-cao geldt voor een hele sector, denk aan Metaal & Techniek of aan Ziekenhuizen.
  • Een sector-cao geldt in de eerste plaats voor jou als je lid bent van de vakbond die de cao afsluit. En ook als jouw bedrijf is aangesloten bij de werkgeverspartij die de cao afsluit.
  • Maar wij vragen altijd aan de minister van Sociale Zaken of die wil zorgen dat álle bedrijven in de sector de cao toepassen. De minister moet de cao hiervoor algemeen verbindend verklaren. Vanaf de datum waarop de minister deze algemeen verbindend verklaring (AVV) afgeeft, geldt de cao voor alle bedrijven en werknemers in de sector.

Een cao heeft meestal een looptijd van 1 of enkele jaren, maar nooit meer dan 5 jaar. Is er na afloop van die periode nog geen nieuwe cao, dan blijft de oude cao toch gelden.

• In het overzicht Cao & Sector op de FNV-site staan honderden bedrijfs- en sector-cao’s die we namens jou en je collega’s afsluiten. We hebben die cao’s ingedeeld in 26 overkoepelende sectoren. Ga via dit overzicht naar jouw sector en vind daar de cao die geldt voor jouw bedrijf of sector.
  • Of ga naar de FNV homepage en tik de naam van jouw bedrijf of instelling in bij       IK WIL … mijn cao bekijken
  • Kom je er niet uit, vraag dan aan een van onze medewerkers van het FNV-Contactcenter om je daarbij te helpen.