Overheidsbeleid zorgt voor diepere economische dip

Zwakste schouders betalen de rekening

Portret Guus Staats
Door Guus Staats 24 januari 2020

Aan de hand van een nieuwe SER-verkenning naar de stabiliteit van de Nederlandse economie concludeert de FNV dat de economie nog steeds in verhouding met andere Europese landen grote risico’s loopt. Hierdoor komt Nederland langzamer uit economische crises en betalen vooral de zwakste schouders daar de prijs voor.

Vicevoorzitter Tuur Elzinga: ‘De verkenning laat zien dat bedrijven de kosten van een crisis gemakkelijk kunnen afwentelen op de flexibele arbeidsmarkt, dat Nederland door bezuinigingsbeleid van de verschillende kabinetten de crisis vaak juist verdiept en de kosten via belastingen vooral bij de burger terechtkomen. Bovendien herstellen we ons maar langzaam, omdat, ook weer door de flexibele arbeidsmarkt, de brutolonen achterblijven bij de groei, pensioeninkomens weer achterblijven bij de lonen en het besteedbaar inkomen ook afneemt als gevolg van stijgende woonlasten.’

Besteedbaar inkomen

Doordat het besteedbaar inkomen in Nederland een relatief zware klap krijgt, wordt de stabiliteit van de economie verder ondermijnt. Door de doorgeslagen flexibilisering van de arbeidsmarkt krijgen vooral mensen met onzekere contracten de eerste klappen. Daarmee wordt de stabiliserende werking van de WW op de economie kleiner. Daarbij komt nog dat de financiële crisis vooral met monetair beleid door centrale banken is bestreden. De daardoor steeds verder dalende rente – in combinatie met de rekenregels in ons pensioenstelsel – heeft geleid tot dalende koopkracht bij gepensioneerden en daarmee verdieping van de crisis.

Elzinga: ‘Het zijn nu de mensen met onzeker werk die een steeds groter deel van onze economie draaiende houden. Zij die weinig inkomenszekerheid hebben bij ziekte, pensionering of werkloosheid, betalen als eerste de prijs van een crisis. Doordat de pensioenen al vele jaren niet geïndexeerd mogen worden komen onze senioren steeds verder in koopkrachtproblemen en ook dat blijkt een enorme rem te zijn op het herstel van onze economie.’

SER verkenning

Vandaag is in de SER de verkenning ‘Volatiliteit van de Nederlandse economie nader bezien’ besproken. Het is een vervolg op een eerdere studie (in 2013) naar de vraag waarom de Nederlandse economie zo moeizaam uit de crisis kwam. Dat de vorige recessie zo lang duurde, kwam onder andere doordat de financiële sector, de woningmarkt en ons pensioenstelsel tegelijkertijd onder druk kwamen te staan. De nieuwste verkenning constateert nieuwe risico’s voor de stabiliteit van de Nederlandse economie, zoals de langdurig lage rente, de digitalisering van de economie en de voortgaande flexibilisering van de arbeidsmarkt.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.