Met deze 4 tips krijg je (weer) grip op je loopbaan

Bekijk onze praktische checklist

Door Redactie 30 januari 2020

Je loopbaan, carrière of hoe je het ook maar wilt noemen, duurt tegenwoordig steeds langer. Dit komt natuurlijk door het opschuiven van de AOW-leeftijd naar 67 jaar en 3 maanden vanaf 2022. Maar ook door het krimpen van de pensioenpotjes moeten we allemaal langer werken. Gezond blijven werken, hoe houd je dat een leven lang vol? En hoe houd je het vooral ook leuk tot aan je pensioen?

Met de checklist van de FNV krijg je grip op je loopbaan

Lees onze 4 tips hieronder om grip te kijgen op je loopbaan. Wil je daarna meteen aan de slag? Download onze handige checklist.

Tip 1: neem de regie over je eigen loopbaan

Het belangrijkste advies dat we je kunnen geven, is om zelf achter het stuur van je carrière te zitten. Je bent zelf verantwoordelijk voor je loopbaan (niet je werkgever) en een afwachtende houding past daar niet bij. Neem zelfde regie en ervaar dat je invloed hebt op je eigen loopbaan. Daardoor krijg je meer zelfvertrouwen en vertrouwen in je toekomst. Deze manier van denken helpt bij de (her)oriëntatie op een eventuele nieuwe baan. Of een vervolgstap in je loopbaan.

Tip 2: apk-keuring voor je loopbaan

Veel beroepen hebben geen onbeperkte houdbaarheid meer, niets is meer vanzelfsprekend. Daarom is het goed om jezelf eens in de zoveel tijd af te vragen: 'Waar sta ik nu en waar wil ik over 5 jaar staan?' Zie het als een soort apk-keuring van je loopbaan. Denk daarbij niet alleen aan vaardigheden maar ook of je nog wel plezier hebt in je werk. Alleen dan krijg je de regie over je loopbaan en werkplezier.

Tip 3. blijf leren en werken aan je loopbaan

Waar vroeger je diploma het eindstation was, is het nu juist het beginpunt van een leven lang leren en ontwikkelen. De arbeidsmarkt verandert in een enorm tempo door onder andere nieuwe technologieën en de toenemende digitalisering. De kans dat jij je hele werkende leven bij één werkgever blijft is klein. Om aan de slag te blijven moet je regelmatig bijscholen. Zo krijg je meer grip op je eigen loopbaan. Bij de FNV kun je terecht voor loopbaanadvies en trainingen toegespitst op jouw sector. Bekijk hier onze brochure over Aan de slag met je loopbaan.

Tip 4: bereid je op tijd voor op een switch

Heb je een lichaamlijk zwaar beroep? Dan is het verstandig om al in een vroeg stadium na te denken over een eventuele switch. Want lukt het jou als verwarmingsmonteur of bouwvakker om tot je pensioen te blijven werken in goede gezondheid? Waarschijnlijk niet. En als je op je 45ste problemen krijgt, is het lastig om de mentale switch te maken. Probeer de problemen niet achteraf op te lossen, maar bereid je (samen met je werkgever) voor op mogelijke alternatieven.

Download de checklist Grip op je loopbaan

Denk na over wie je bent, wat je wilt en wat je kan. Dat helpt je om meer grip te krijgen op je werkende leven. Om je hierbij een helpende hand te bieden, hebben we een checklist gemaakt. Hiermee kun je direct aan de slag. Je krijgt antwoord op vragen zoals:

• Waar ben je goed in?
  • Waar loop je warm voor?
  • Hoe zit je in je huidige functie?
  • Heb je zicht op de mogelijkheden binnen je eigen bedrijf?
  • Hoe kun je je oriënteren buiten het bedrijf?
  • Onder welke voorwaarden kun je werken?