Borstlap onderschrijft arbeidsmarktanalyse FNV

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 23 januari 2020

De FNV wil al jaren de doorgeslagen flexibilisering van de arbeidsmarkt aanpakken. Het leidt tot onzekerheid van mensen en heeft negatieve gevolgen voor de samenleving en de economie. Zij ziet hierbij het eindrapport van de Commissie Regulering van Werk, de commissie Borstlap, en het vorige week gepresenteerde rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, als steun.

Aanpakken doorgeslagen flexibilisering

Zakaria Boufangacha, arbeidsvoorwaardencoördinator FNV: ‘Wij zijn blij dat de commissie Borstlap tot dezelfde conclusie komt als wij, namelijk dat de doorgeslagen flexibilisering van de arbeidsmarkt aangepakt moet worden. Ook uit het rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid over Het betere Werk, wordt duidelijk dat er echt iets moet gebeuren. We waarderen het dat de commissie de duurzame arbeidsrelatie en de werknemer als uitgangspunten kiest. Er moet een eind komen aan de wildgroei van flexibele arbeidscontracten en de balans tussen werkgevers en werkenden moet worden hersteld.’

Perspectief nodig voor jonge werkenden

Bas van Weegberg, voorzitter FNV Jong: ‘Jonge mensen hebben zekerheid nodig om een toekomst op te bouwen. Dit rapport vergroot die zekerheid met de ene hand, maar verkleint het wel weer met de andere. Bijvoorbeeld het voorgestelde activerende en inclusieve arbeidsmarktbeleid biedt minder uitkeringen en meer verplichtingen in ruil voor vage beloften over maatwerk. Dat is niet voldoende om jonge werkenden weer meer perspectief te geven.’