Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Borstlap onderschrijft arbeidsmarktanalyse FNV

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 23 januari 2020

De FNV wil al jaren de doorgeslagen flexibilisering van de arbeidsmarkt aanpakken. Het leidt tot onzekerheid van mensen en heeft negatieve gevolgen voor de samenleving en de economie. Zij ziet hierbij het eindrapport van de Commissie Regulering van Werk, de commissie Borstlap, en het vorige week gepresenteerde rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, als steun.

Aanpakken doorgeslagen flexibilisering


Zakaria Boufangacha, arbeidsvoorwaardencoördinator FNV: ‘Wij zijn blij dat de commissie Borstlap tot dezelfde conclusie komt als wij, namelijk dat de doorgeslagen flexibilisering van de arbeidsmarkt aangepakt moet worden. Ook uit het rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid over Het betere Werk, wordt duidelijk dat er echt iets moet gebeuren. We waarderen het dat de commissie de duurzame arbeidsrelatie en de werknemer als uitgangspunten kiest. Er moet een eind komen aan de wildgroei van flexibele arbeidscontracten en de balans tussen werkgevers en werkenden moet worden hersteld.’

Perspectief nodig voor jonge werkenden

Bas van Weegberg, voorzitter FNV Jong: ‘Jonge mensen hebben zekerheid nodig om een toekomst op te bouwen. Dit rapport vergroot die zekerheid met de ene hand, maar verkleint het wel weer met de andere. Bijvoorbeeld het voorgestelde activerende en inclusieve arbeidsmarktbeleid biedt minder uitkeringen en meer verplichtingen in ruil voor vage beloften over maatwerk. Dat is niet voldoende om jonge werkenden weer meer perspectief te geven.’

Aan de slag

Boufangacha: ‘De commissie merkt terecht op dat de huidige situatie op de arbeidsmarkt ook is uitgelokt door overheidsbeleid dat onzeker werk stimuleerde. De commissie heeft echter weinig oog voor de rol die werkgevers hebben gespeeld bij de flexibilisering van de arbeidsmarkt. In het rapport lijkt het werkgevers allemaal te zijn overkomen, terwijl zij hier jarenlang op hebben aangestuurd.’

Kwaliteit van arbeid

Boufangacha: ‘Ik nodig werkgevers daarom uit met ons de handschoen op te pakken en meteen een begin te maken met het verbeteren van de kwaliteit van de arbeid. In cao’s kunnen we al afspraken maken over minder flexibele contracten, over meer zeggenschap voor werknemers en voorwaarden voor flexibele inzetbaarheid. Er is van alles mogelijk, maar werkgevers tonen weinig animo zolang uitzend-, nulurencontracten en zzp een gemakkelijke en goedkope uitweg bieden.’

Gemiste kansen

Boufangacha: ‘Het valt op dat de commissie Borstlap weinig aandacht besteedt aan de kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt, zoals de mensen met een arbeidshandicap. En hoewel de commissie zich, net als de FNV, uitspreekt tegen de verplichte tegenprestatie, is de oplossing die de commissie aanreikt met de feitelijk mislukte participatiewet, nadrukkelijk niet de onze. De FNV gaat uit van recht op ondersteuning en eigen regie. Daarnaast missen we ook andere dingen in het rapport, zoals aandacht voor de balans tussen werk en privé, discriminatie op de arbeidsmarkt en zeggenschap over je eigen werk.’

Duurzame arbeidsrelatie

Boufangacha: ‘De FNV denkt graag mee hoe werknemers wendbaarder kunnen worden in een duurzame arbeidsrelatie. ‘Interne flex’, waar de commissie over spreekt, brengt net zo goed risico’s met zich mee als ‘externe flex’ en moet daarom ook door regels begrensd worden. De commissie gaat te ver met de voorstellen voor het sterk inperken van de ontslagbescherming. In de praktijk zou dan de preventieve toets verdwijnen en het voorstel voor deeltijdontslag zou werknemers vogelvrij verklaren. De nadrukkelijke uitnodiging van de commissie om met betere ideeën te komen om zo hun aanbevelingen uit het rapport te vervangen, pakken we dan ook graag op.’