Baan verloren? Dit zijn de 5 stadia van het rouwproces

Wij hebben een zelfhulpgids voor jou

Door Redactie 12 december 2019

Bij het verlies van een baan denk je niet meteen aan rouw. Toch heeft baanverlies hetzelfde effect als het verlies van een geliefde. Werk is voor veel mensen namelijk meer dan alleen geld verdienen. Een baan is een dagbesteding waarin je veel tijd stopt en die je voldoening geeft. Baanverlies raakt je dan ook recht in het hart en vormt de start van het rouwproces. Dit zijn de 5 stadia van het rouwproces bij baanverlies.

Bekijk onze brochure Rouwen om je baan

1. Ontkenning: Dit overkomt mij niet

‘Dit kan toch niet waar zijn? Ik stond altijd voor de organisatie klaar en zette mijn beste been voor’. In deze fase wil je jouw ontslag liever nog niet onder ogen zien. De ontkenning en het ongeloof zijn een vorm van zelfbescherming. De hele waarheid is te overweldigend en komt daarom druppelsgewijs binnen.

2. Woede: Waarom overkomt mij dit?

In het tweede stadium ben je vooral boos. Je bent op zoek naar de ‘schuldige’. Hoogstwaarschijnlijk wijst je vinger naar je werkgever, omdat deze persoon heeft besloten om je te ontslaan. Of omdat hij niet heeft kunnen voorkomen dat het bedrijf failliet ging. In deze fase zijn gevoelens van wraak ook heel normaal. Lees ook meer over boosheid rondom baanverlies in het Boekje Boos.

3. Onderhandelen: Ik vecht mijn ontslag aan

Als jij je baan niet terugkrijgt, kun je proberen om op een andere manier een vergoeding te krijgen. Door bijvoorbeeld naar de rechter te stappen en een financiƫle vergoeding eisen.

4. Depressie: Wie wil mij nu aannemen?

Heb je van alles geprobeerd. En het is je niet gelukt om je baan terug te krijgen of om een financiƫle vergoeding te krijgen. Dan kun je je heel verloren voelen en zelfs depressief. Het is belangrijk om hier niet te lang in te blijven hangen. Lees wat je zelf kunt doen in onze brochure vol zelfhulptips.

5. Acceptatie: Ik ga een leuke nieuwe baan vinden

Heb je voldoende tijd genomen om te rouwen dan komt de dag dat je het baanverlies hebt geaccepteerd. Er komt berusting, je emoties vliegen minder heen en weer en je pakt de draad weer op. Pas dan ben je klaar voor een nieuwe baan.

Zelfhulpgids ‘Rouwen om je baan’

1 op de 5 mensen die ontslag krijgt, komt in een rouwproces terecht. We onderschatten het effect en de gevolgen daarvan. Stress en onzekerheid zorgen ervoor dat je erg in de knoop kunt raken. Het is belangrijk om jezelf rust en tijd te gunnen, om dit verlies een plek te geven. Met onze zelfhulpgids geven wij je praktische handvatten om op een goede manier met dit baanverlies om te gaan.

Download de brochure Rouwen om je baan