AOW-leeftijd blijft 67 in 2025

Door Redactie 01 november 2019

De AOW-leeftijd blijft, nadat het pensioenakkoord is uitgewerkt, ook in 2025 staan op 67 jaar. Dat maakte minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vandaag officieel bekend.

AOW-leeftijd blijft 67 in 2025

Uit de laatste cijfers over de levensverwachting blijkt namelijk dat Nederlanders wel langer leven, maar dat dit niet genoeg is voor een verhoging van de pensioenleeftijd in 2025.

Levensverwachting bepaalt AOW-leeftijd

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelt jaarlijks vast hoe lang mensen gemiddeld leven die in dat jaar 65 worden. Datzelfde gebeurt voor wie in 2025 en de jaren erna 65 wordt. Die cijfers gebruikt het kabinet om de AOW-leeftijd voor de komende jaren te bepalen. Stijgt de levensverwachting met een jaar, dan stijgt de AOW-leeftijd met 8 maanden.

Uitwerken pensioenakkoord

Zo hebben we dat afgesproken in het pensioenakkoord dat we eerder dit jaar hebben gesloten. Deze afspraken moeten echter nog verder worden uitgewerkt. Daarom gebruikt het kabinet nu nog even de huidige wetgeving voor het bepalen van de AOW-leeftijd in 2025. Die moet namelijk vóór 1 januari 2020 worden vastgesteld. Zodra de afspraken uit het pensioenakkoord wettelijk zijn geregeld, komt de AOW-leeftijd uit op 67 jaar.