Prinsjesdag 2019: Lonen moeten omhoog

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 17 september 2019

De FNV ziet dat de bedrijfswinsten in de afgelopen jaren huizenhoog zijn gestegen en dat de mensen in het land hier te weinig van profiteren. FNV voorzitter Han Busker roept op Prinsjesdag de Tweede Kamer en het kabinet op om hier verandering in te brengen.

Prinsjesdag

Han Busker: ‘De koopkracht moet stijgen en daarvoor moeten de lonen omhoog. Voor het komende jaar hebben we een looneis van 5% gesteld. Het kabinet moet het goede voorbeeld geven en erkennen dat een inhaalslag noodzakelijk is. In sectoren als de zorg, het onderwijs en de veiligheid eisen we ook meer vaste contracten en minder werkdruk. De mensen in Nederland willen dat ook en de samenleving heeft er recht op om te profiteren van de economische voorspoed. De dreigende kortingen op de pensioenen moeten daarom ook voorkomen worden. En die kunnen ook voorkomen worden. De pensioenfondsen halen prima rendementen en er is meer dan voldoende geld in kas, dus laten we ons niet arm rekenen.’

Rekening van de crisis

Busker: ‘Het zijn de werknemers die de rekening van de crisis hebben betaald. Toen het crisis was, zeiden de werkgevers en het kabinet dat de lonen niet konden stijgen. Toen we uit de crisis kwamen, zou het herstel te broos zijn en kon het volgens hen ook niet. Juist nu het beter gaat, moet je handelen en zorgen voor een fatsoenlijke loonstijging die ons land toekomstbestendig maakt.’