Hoe Henri Polak ons de weg wees

De moderne vakbond bestaat 125 jaar

Door Redactie 25 september 2019

We vieren een feestje. Want 125 jaar geleden begon het allemaal wel zo’n beetje voor de FNV. Toen richtte Henri Polak de eerste moderne vakbond op. En wat een schitterende erfenis heeft hij nagelaten. Kijk wat je in dit bijzondere jaar allemaal kunt doen en bezoeken.

Henri Polak & de diamantbewerkersbond

Henri Polak. Ring any bells? Als je je geschiedenis van de vakbond een béétje kent… En anders zag je die naam ooit wel op een zaaltje bij de FNV. Om onze oervader kun je niet heen. Terecht ook. Want zonder zijn diamantbewerkersbond waren wij er misschien nooit geweest.

De eerste moderne vakbond

Polak richtte in 1894 de Algemene Nederlandse Diamantbewerkersbond (ANDB) op. Dat was de eerste moderne vakbond. Die was er niet van de ene op de andere dag natuurlijk. Daar ging een flink gevecht aan vooraf.

Lange dagen, weinig geld

Een clubje mannen stond aan de basis. Zij organiseerden de stakingen van duizenden diamantbewerkers in Amsterdam. Die waren boos over hun lange werkdagen in de fabriek. En vooral dat ze daar amper wat van terugzagen in hun portemonnee.

Polak kreeg vleugels

Met het mes tussen de tanden onderhandelde het stakingscomité over hogere lonen voor de diamantbewerkers. Met groot succes. Dit gaf Polak en zijn strijdmakkers vleugels. De ANDB was een feit.

De 8-urige werkdag in 1911

De bond kreeg ongelooflijk veel voor elkaar begin vorige eeuw. Denk aan de 8-urige werkdag vanaf 1911. Maar ook afspraken over sociale zekerheid; dat je een uitkering kreeg bij ziekte, werkloosheid of als je invalide raakte. Klinkt nu logisch, maar dat was het niet.

We staan er uitgebreid bij stil

Het Internationale Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) staat uitgebreid stil bij het 125-jarig bestaan van de ANDB. En bij wat de bond heeft achtergelaten. Bij wat wij uiteindelijk zijn geworden.

Prachtig boek barstensvol verhalen

Zo is er een prachtig boek samengesteld barstensvol verhalen en foto’s. Je kunt Een schitterende erfenis. 125 jaar nalatenschap van de Algemene Nederlandse Diamantbewerkersbond (onder redactie van Karin Hofmeester) bestellen. Met korting als je lid bent van de FNV.

een-schitterende-erfenis-boek-240x160-1.png

Wij geven er 5 weg! Hebben?

Wij geven ook 5 exemplaren weg. Hebben? Stuur voor donderdag 3 oktober 15.00 uur een mailtje naar andb@iisg.nl. Met je naam en je postadres. Op vrijdag 4 oktober is de presentatie van het boek in De Burcht, vanaf 16.00 uur. Onze voorzitter Han Busker trekt dan de namen. Als je de presentatie wilt bijwonen meld je dan aan via secretar@iisg.nl.

Ook leuk om heen te gaan

Genoeg leuke en interessante dingen in dit jubileumjaar. Dit is een een overzicht van alle festiviteiten. Wij lichten deze er voor je uit:

Speciale website diamantbewerkers

Meer levensverhalen vind je op de speciale website over de diamantbewerkers. Ook het online archief van de ANDB. Daar kun je bijvoorbeeld op naam zoeken wie er lid waren. Hé: misschien zit er wel familie van je bij!