Ledental nipt beneden miljoen

Door Redactie 14 september 2019

De afgelopen periode heeft de FNV het ledenbestand opgeschoond en achterstallige contributie geïnd. Dit heeft geleid tot een schoner ledenbestand waardoor de vakbond net beneden het miljoen leden zit. De opschoning hoort bij het fusietraject dat in 2015 is ingezet.

Zoals alle organisaties met leden of abonnees merkt ook de vakbond dat mensen zich minder gemakkelijk aansluiten. De FNV blijft nog steeds veruit de grootste en sterkste organisatie van werkende mensen van Nederland.

Grootste jongerenorganisatie

In 2015 zijn de grootste FNV-bonden gefuseerd tot één ongedeelde sterke vakbond met 800.000 leden. Als sluitstuk van dit proces wordt nu een reorganisatie voorbereid onder het motto ‘Focus en verbinding’. Die moet leiden tot verdere modernisering van de organisatie door digitalisering en professionalisering van de werkprocessen waardoor het werk efficiënter en uiteindelijk dus ook goedkoper wordt.

Naast FNV ongedeeld met ruim 800.000 leden heeft de FNV ook nog aangesloten zelfstandige bonden die samen bijna 200.000 leden tellen. Dit zijn onder andere politiebond NPB, onderwijsbond AOb, journalistenbond NVJ, horecabond, e.a. Hier vind je een overzicht van alle aangesloten bonden.

Ter vergelijking: de FNV heeft 3 keer zoveel leden als alle politieke partijen bij elkaar. De bond schrijft iedere maand tussen de 2500 en 5000 nieuwe leden in, waaronder relatief veel jongeren. En met 80.000 leden beneden de 35 is het de grootste jongerenorganisatie van Nederland.

Penningmeester Willem Noordman: ‘Het dalen van het aantal leden is een trend die we al langer zien en die ook verband houdt met de bevolkingsontwikkeling in Nederland. Maar we hebben ook maanden met ledengroei en schrijven iedere maand duizenden nieuwe leden in. Waar de FNV sterk is sluiten we betere cao’s af met hogere loonstijgingen. En wat betreft representativiteit: uit alle peilingen en onderzoeken blijkt steeds weer dat 80 procent van de werkenden steunt wat wij doen. Maar natuurlijk blijven we er alles aan doen om meer jonge leden te werven met bijvoorbeeld gastlessen op diverse opleidingen.’

Bestrijden van flex hoog op agenda

De belangen van jongeren staan bovenaan de FNV-agenda. Willem Noordman: ‘Het is ons door acties samen met en vooral door jongeren zelf gelukt om het minimumjeugdloon deels af te schaffen: iedereen vanaf 21 jaar krijgt nu het normale volwassen minimumloon. Dat was 23.’

Noordman: 'De volgende stap is aanpakken van dat minimumloon zelf: dat is nu te laag. Daarom zijn we een campagne gestart voor verhogen van het minimumloon naar 14 euro. En de FNV zet fors in op bestrijding van flexwerk, omdat dit voor jongeren nu de belangrijkste belemmering is om zich te ontplooien en een normaal leven te kunnen leiden.'

De FNV investeert veel tijd en mensen in de platformeconomie, waar juist veel jongeren werken (zoals de Riders Union van maaltijdbezorger Deliveroo). Ook is de bond actief bij distributiecentra en e-commerce (Coolblue, Bol.com).

Gezonde financiële positie

Het teruglopen van het aantal leden heeft ook gevolgen voor de lopende begroting en voor die van volgend jaar. Gelukkig heeft de FNV een gezonde financiële positie, met ruim voldoende middelen in kas om dit op te vangen. Willem Noordman: ‘Dit neemt niet weg dat we gaan inzetten op meer, vooral jonge leden en de werkorganisatie zo gaan inrichten, dat we die financieel gezonde positie ook in de toekomst behouden.’