Sierteelt bundelt krachten

Convenant verantwoorde productie en handel

portret Harrie Lindelauff
Door Harrie Lindelauff 02 juli 2019

Bedrijven in de Nederlandse sierteelt ondertekenen samen met de overheid, vakbond FNV en ontwikkelingsorganisatie Hivos een convenant over verantwoorde internationale productie en handel van siergewassen. Namens de FNV ondertekent vicevoorzitter Tuur Elzinga.

In het eerste jaar worden al projecten gestart op het gebied van leefbaar loon en de impact van bestrijdingsmiddelen op mens en milieu.

Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: ‘Vrijheid van organisaties, deugdelijke collectieve onderhandelingen: ze zijn beide onmisbaar voor een leefbaar loon van werkenden hier en buiten Nederland. Een convenant als dit is pionieren. Maar uiteindelijk moeten we samen aan de slag om mens en milieu eindelijk in balans te brengen met de winst waar de bedrijven zo verzot op zijn.’

Nederland is een belangrijk knooppunt

Het convenant wordt breed ondersteund door de sector en naar verwachting zullen in de komende maanden nog meer bedrijven aansluiten.

Het convenant gaat over de ketens voor de veredeling en de productie van bloembollen, uitgangsmateriaal, snijbloemen, snijgroen, bomen en pot- en perkplanten. Nederland is een belangrijk knooppunt in de internationale sierteelthandel. Nederland exporteert wereldwijd voor 6 miljard euro aan bloemen en planten en importeert voor ruim 600 miljoen euro bloemen uit Afrika en ruim 100 miljoen uit Zuid-Amerika. Belangrijke importlanden zijn Kenia, EthiopiĆ«, Ecuador en Colombia. Circa 600 Nederlandse handelsbedrijven zijn internationaal actief.

Het convenant is op dinsdag 2 juli ondertekend in Naaldwijk.

Meer over het convenant op de speciale IMVO-convenanten website van de SER.