Het pensioenakkoord: hoe nu verder?

Door Redactie 20 juni 2019

Een grote meerderheid van de FNV-leden heeft voor het pensioenakkoord gestemd. Kunnen we nu dan achterover leunen? Nou, nee. Want er moet nog heel veel worden geregeld. Veel meer dan wat simpele puntjes op de i. En daar hebben we jou en je collega’s bij nodig.

Een pensioenakkoord voor jong en oud

De afgelopen maanden hebben we laten zien wat we kunnen bereiken als we samen knokken. Tienduizenden mensen kwamen op 18 maart, 28 en 29 mei in actie voor een goed pensioen. En een heel groot deel van Nederland steunde die acties. Het resultaat: het kabinet zwichtte onder de enorme druk. En nu ligt er een pensioenakkoord dat veel beter is dan waar ze eerder zo koppig aan vasthielden.

Meer dan eerder stoppen met werken

Dankzij het pensioenakkoord kunnen heel veel mensen eerder stoppen met werken. De AOW-leeftijd stijgt namelijk een stuk minder snel dan het kabinet eerder wilde. Dat onderdeel hebben we nu alvast afgetikt. De rest van het pensioenakkoord werken we uit met het kabinet, de werkgevers en de andere vakbonden. Want het akkoord bestaat uit veel meer dan alleen die ene afspraak. Denk bijvoorbeeld aan de regelingen voor mensen met zware beroepen, 3 jaar eerder (of na 45 jaar) kunnen stoppen met werken of het pensioen voor zelfstandigen.

Werkgevers geven geen cadeautjes

Veel van die regelingen moeten we afspreken met de werkgevers. We willen naar een eerlijker pensioenstelsel, dat goed is voor jong en oud en voor elk soort werk. Die punten leggen we vooral vast in de cao’s. Dus zijn we nog lang niet klaar. Want als we een ding zeker weten, is het wel dat werkgevers geen cadeautjes weggeven. Daarom is het belangrijk dat we zo sterk mogelijk die onderhandelingen ingaan. En daar hebben we jou en je collega’s hard bij nodig.

Samen maken we het verschil

Rutte zei het treffend: zonder een Ja van de FNV is de hele pensioendeal van tafel. De werkgevers en politiek zien in ons en onze 1 miljoen leden een partij die ze serieus moeten nemen. En hoe meer leden, hoe meer invloed we hebben. Samen maken we het verschil! Doe je mee? Zorg er dan voor dat zoveel mogelijk collega’s, vrienden en familie zich bij ons aansluiten. En vergeet natuurlijk vooral niet om zelf lid te worden, als je dat nog niet bent. De eerste 4 maanden kost je dat maar € 6,25 per maand!

Maak ons sterker, doe mee!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.