Geen kortingen pensioenen

Onderzoek Dijsselbloem laat zien wat er mis is met huidige systeem

Door Redactie 12 juni 2019

De commissie Parameters heeft onderzoek gedaan naar de rekenregels van het huidige stelsel. Volgens deze commissie onder leiding van Jeroen Dijsselbloem zijn in het huidige pensioenstelsel vanaf 2021 extra kortingen nodig op de pensioenen.

In een gezamenlijke verklaring zeggen de grootste vakbond FNV en de grootste werkgeversorganisatie VNO-NCW, dat dit advies precies laat zien waarom een nieuw pensioenstelsel nodig is.

Oplossen in het nieuwe pensioenstelsel

Han Busker, voorzitter FNV: ‘De rekenregels die nu gehanteerd worden, maken het onmogelijk om het geld bij de mensen te krijgen. Dat willen we oplossen in het nieuwe pensioenstelsel.’

‘Onderdeel van het akkoord is dat er een stuurgroep komt die voor invoering van het nieuw contract waakt over alle voorwaarden. Dat betekent dat we met die stuurgroep een nieuw advies zullen vragen in 2020. Het huidige advies is alleen nog van belang als het pensioenakkoord wordt verworpen in het FNV-referendum.’

Meer perspectief op verhoging pensioenen

Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW: ‘Wij willen overstappen naar een nieuw pensioenstelsel, omdat dan weer meer perspectief op verhoging van de pensioenen ontstaat doordat geen buffers hoeven te worden opgebouwd.’

‘Onderdeel van het principe pensioenakkoord is dat er een stuurgroep komt die voor invoering van het nieuw contract waakt over alle voorwaarden. Deze stuurgroep moet de aanbevelingen van de Commissie Parameters van commentaar voorzien hoe we hier mee omgaan in het nieuwe contract.’

Referendum over voorlopig pensioenakkoord

Op 5 juni presenteerden vakbonden, werkgevers en het kabinet een voorlopig pensioenakkoord.
De kern daarvan is dat de AOW-leeftijd twee jaar bevroren wordt op 66 jaar en 4 maanden en daarna veel langzamer stijgt.

Mensen met zwaar werk kunnen via cao-afspraken tot drie jaar vóór hun AOW-leeftijd stoppen met werken. Ook komt er een nieuw pensioenstelsel. Daarover is afgesproken dat alle generaties eerlijk behandeld worden en het nieuwe stelsel moet er toe leiden dat mensen veel beter inzicht krijgen ook in hun pensioen en de kans op verhoging groter wordt.

De FNV houdt vanaf vandaag tot en met zaterdag 15 juni 12 uur een referendum onder alle één miljoen leden. Zij krijgen per post of e-mail een persoonlijke inlogcode, waarmee ze hun stem kunnen uitbrengen via internet.