Rechten en eerlijk loon voor alle werkenden

Teken de petitie

Door Redactie 16 mei 2019

Vakbondsmensen van over de hele wereld komen van 10 tot en met 21 juni samen in Genève voor de jaarlijkse arbeidsconferentie van de ILO (International Labour Organization). Ook dit jaar zal er weer een Nederlandse werknemersdelegatie van FNV, CNV en VCP aanwezig zijn. De conferentie staat in het teken van de 100-jarige verklaring over de Toekomst van Werk.

Rechten en eerlijk loon voor alle werkenden wereldwijd

De ILO is de organisatie van de Verenigde Naties die zich bezighoudt met arbeidsvraagstukken en sociaal beleid. De missie van de ILO is het bevorderen van sociale rechtvaardigheid:

• het recht op werk,
  • de kans om werk te krijgen en te houden,
  • sociale zekerheid en
  • sociale dialoog tussen werkgevers, werknemers en overheid.

Zonder sociale rechtvaardigheid is duurzame vrede niet mogelijk.

Nieuw Sociaal Contract

Dit jaar bestaat de ILO 100 jaar. De conferentie staat daarom in het teken van de 100-jarige verklaring over de Toekomst van Werk. Deze verklaring is een kans om afspraken te maken over een globaliserende economie die meer ten goede komt aan alle werkenden. Globalisering betekent dat bedrijven op het gebied van productie, afzet en communicatie steeds meer op internationaal niveau opereren. Daarom pleiten vakbonden wereldwijd voor een Nieuw Sociaal Contract.

Wat we willen

• Rechten voor alle werkenden, of ze nou een formeel contract hebben of als zelfstandige de kost verdienen.
  • Salarissen moeten eerlijker worden, dat betekent vooral leefbare minimumlonen.
  • Meer zeggenschap voor de mensen over hun werktijden.
  • Een rechtvaardige overgang om het klimaatprobleem terug te dringen (en daarbij zorgen dat de noodzakelijke technologische veranderingen leiden tot waardig werk).

Eerlijke afspraken voor alle werkenden

Zeg ook tegen de ILO dat we een Nieuw Sociaal Contract nodig hebben met afspraken over rechten en eerlijk loon voor alle werkende mensen.

Teken de petitie

De petitie wordt tijdens de internationale arbeidsconferentie in juni a.s. aangeboden aan de ILO.