FNV rechtszaak tegen Helpling

Schoonmakers willen in loondienst

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 20 mei 2019

FNV spant een rechtszaak aan tegen schoonmaakbedrijf Helpling. Volgens de FNV is er sprake van een gezagsverhouding tussen het bedrijf en de werknemers. Daarom eist de FNV dat Helpling de schoonmaaksters in loondienst neemt.

Persaankondiging rechtszaak FNV

Wat: Zitting civiele procedure rechtszaak FNV tegen Helpling
Waar: Rechtbank Amsterdam, Parnassusweg 220
Wanneer: Woensdag 22 mei, 14:00 uur

Het van oorsprong Duitse bedrijf Helpling zegt een prikbord te zijn voor schoonmakers bij particuliere huishoudens, maar volgens de FNV is er sprake van een gezagsverhouding tussen Helpling en de schoonmakers. Daarom moet dit bedrijf zich aan het arbeidsrecht houden en aan de Schoonmaak-cao.

Rechten werknemers aan laars gelapt

Volgens de FNV hoort Helpling zich als een fatsoenlijke werkgever te gedragen door de werknemers in loondienst te nemen en verzekeringen en premies voor hen te betalen. Werknemers hebben dan ook recht op doorbetaling bij ziekte en vakantie, en recht op de opbouw van pensioen. Dat krijgen zij nu niet. Helpling verdient aan schoonmaakhulpen door ondernemersrisico’s op hen af te wentelen en de rechten die werkenden hebben aan hun laars te lappen.

'Helpling is mijn baas'

FNV spant de zaak aan samen met Antoinette Verhoef, lid van FNV. 'Dit doe ik niet alleen voor mijzelf, maar voor al mijn collega's die via Helpling werken. Ik wil aantonen dat ik geen echte zzp'er of ondernemer ben. Helpling is mijn baas, eigenlijk moet ik in loondienst.’

Bij arbeidsongeval is niets geregeld

Volgens Verhoef gaat ook de positie van werkenden achteruit door de werkwijze van bedrijven zoals Helpling: 'Als we niet oppassen, gaan straks heel veel mensen op die manier werken, tegen stukloon. Op deze manier gaan wij terug naar vroeger, terug naar af. De bedrijven maken winst, terwijl wij te weinig verdienen om onszelf te kunnen beschermen tegen ziekte. Als ik met een stofzuiger van de trap af val is er niets geregeld. Als ik vakantie wil opnemen krijg ik niet doorbetaald en ben ik meteen mijn opdrachten kwijt. Verder heb ik niet de mogelijkheid om me als ondernemer op te stellen want Helpling is de baas, maar wil niet de daarbij horende verantwoordelijkheden nemen. Ik wil dat dit verandert. Ik wil gewoon in loondienst!'