Veel onduidelijkheid over de ‘export-WW’

Door Redactie 3 april 2019

Het lukt de Europese Unie voorlopig niet om tot een besluit te komen over nieuwe EU-regels over het meenemen van de WW-uitkering naar een ander land. Volgens deze regels zouden werknemers die in een ander EU-land na minstens 1 maand werken onvrijwillig werkloos worden, het recht krijgen om hun werkloosheidsuitkering 6 maanden mee te nemen naar hun eigen land.

Onduidelijkheid over de export-WW Europese Unie

Ook vaste baan voor werknemers uit andere EU-landen

De FNV pleit voor een goede verdeling tussen de verschillende EU-landen als dit WW-plan doorgaat. Ook vinden wij, dat werkgevers mensen uit andere EU-landen, een vaste baan moeten bieden voor structureel werk. Zodat ook deze werknemers niet van flexbaan naar flexbaan hoeven te gaan om het verdienmodel van werkgevers rond te krijgen.

Uitstel besluit tot na de Europese verkiezingen

Het voorstel, dat bestaat uit een heel pakket aan maatregelen om de sociale zekerheid in de EU-lidstaten op elkaar af te stemmen, wordt nu uitgesteld tot na de Europese verkiezingen. Daarmee is de verlenging van de zogeheten 'export-WW' nog niet definitief van tafel. De nieuw gekozen leden van het Europees Parlement kunnen er immers voor kiezen om akkoord te gaan met het voorstel.

Discussie rond de EU-mobiele burgers

Wij maken ons zorgen over de voorstellen rond de werkloosheidsuitkeringen, maar ook over de teneur van de discussie rond de EU-mobiele burgers die in Nederland komen werken. Gebruikte termen als ‘WW-vakantie’ en ‘uitkeringstoerisme’ doen geen recht aan de feitelijke situatie waarin EU-mobiele burgers in ons land komen werken.

Sociale zekerheid roept altijd veel emoties op. De discussie spitst zich in Nederland toe op de Polen die in Nederland werken. Maar die mensen komen hier om te werken en niet om zo snel mogelijk een uitkering op te strijken.

Flexibele contracten moeten duurder worden dan vast

Het feit dat zij vooral tijdelijke banen aangeboden krijgen, zorgt ervoor dat zij ook vaker werkloos worden, net als andere mensen met tijdelijke banen. Het gebruik van WW-uitkeringen kan terug gebracht worden als er meer vaste banen worden aangeboden. Wij zijn dan ook van mening dat flexibele contracten duurder moeten worden dan vaste dienstverbanden.

Verzekering tegen gevolgen werkloosheid

Voor ons is het belangrijk dat werknemers erop moeten kunnen vertrouwen dat zij verzekerd zijn tegen de gevolgen van werkloosheid. Hetzij in het land waar zij vandaan komen, hetzij in de land waar zij gewerkt hebben.

Draaideurconstructies voorkomen

Om dit allemaal werkbaar te maken is ook een goede handhaving nodig. Deze handhaving moet niet alleen gericht zijn op de individuele werkloze, maar juist ook op de bedrijven die gebruik maken van draaideurconstructies met werknemers om goedkoper uit te zijn. De handhaving en naleving staat nog in de kinderschoenen. Veel lidstaten hebben zelfs nog geen digitaal systeem waarin de gegevens van werknemers en bedrijven die grensoverschrijdend werken, zijn opgeslagen.