Druk rond pensioenen loopt op

Na 1 mei nieuwe acties

portret Harrie Lindelauff
Door Harrie Lindelauff 23 april 2019

Berichtgeving dat er volop wordt onderhandeld over pensioenen klopt niet, zegt de FNV. Na 1 mei starten nieuwe acties.

pensioenactie amsterdam

De pensioenacties van de bonden met als voorlopig hoogtepunt 18 maart, hebben geleid tot toenemende druk bij de politiek. Dat komt ook tot uiting in mediaberichten op 19 en 20 april waarin de suggestie wordt gewekt dat er volop onderhandeld wordt over pensioenen.

Dit is uitdrukkelijk niet het geval. De bonden hebben op 20 december een ultimatum gesteld met de drie bekende eisen, en daarop is vanuit het kabinet nog steeds geen reactie gekomen.

Wel wordt vanuit de politiek af en toe gevraagd om toelichting en verduidelijking, en natuurlijk is de FNV bereid om die te geven.

Serieuze aandacht nodig voor de problemen

Tuur Elzinga, vicevoorzitter van de FNV en onderhandelaar pensioenen: ‘Er kan echter pas weer onderhandeld worden als er signalen onze kant op komen dat men echt bereid is om te bewegen. En dat betekent dat er serieus aandacht moet komen voor de enorme problemen bij honderdduizenden mensen om gezond hun pensioen te halen, voor de problemen met de indexatie van de pensioenen, en voor het probleem dat er nu geen pensioen is voor veel zelfstandigen en mensen met onzeker werk, onder wie veel jongeren.’

Het oplossen van deze problemen kost structureel veel geld, maar dat moet er wat de FNV betreft ook echt komen om voor deze structurele problemen oplossingen te bieden.

Op naar de landelijke actiedag 29 mei

Tuur Elzinga: ‘Ik word niet goed van de politieke spelletjes die in Den Haag worden gespeeld. Ik denk dat ze bij de coalitiepartijen gewoon nog geen antwoord hebben op onze eisen. Dat mensen nu voor de camera suggereren dat er wel onderhandeld wordt, laat wel zien dat het kabinet de druk echt begint te voelen. En laten wij daarom nu die druk nog groter maken, door extra hard te trekken aan onze pensioenacties. Die beginnen weer vanaf 1 mei met als hoogtepunt een landelijke actiedag op woensdag 29 mei.’