Programma pensioenacties 18 maart

Door Redactie 15 maart 2019

Volgende week maandag komen tienduizenden mensen verspreid over het hele land in actie voor een goed pensioen. Hier vind je het overzicht van de verschillende pensioenacties van uur tot uur.

Overzicht pensioenacties van uur tot uur

Vanaf 23.15 uur Havenstaking start in de nachtdienst van zondag op maandag. Havenwerkers uit Rotterdam, Amsterdam en Zeeland gaan naar regionale bijeenkomst in Ahoy Rotterdam. Niek Stam, bestuurder in de Havens, maakt 22.00 uur tot 23.30 uur een rondgang in de haven om stakingen te begeleiden en havenwerkers te ondersteunen.

Staking Openbaar Vervoer:

Vanaf 6.00 uur: NS 66 minuten staking op in ieder geval standplaatsen Den Helder, Hoorn, Alkmaar, Enkhuizen, Utrecht, Zwolle, Den Haag, Hengelo, Enschede, Arnhem, Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Maastricht, Heerlen. Het aantal standplaatsen kan nog uitbreiden. Daarnaast staakt het streekvervoer in Limburg, zowel treinen als bussen. Ook wordt het werk neergelegd bij de werkplaatsen van de NS, maar dit heeft geen invloed op de dienstregeling.

Vanaf 6.00 uur: Stadsvervoer 66 minuten staken Amsterdam(GVB), Den Haag (HTM), Rotterdam (RET)

Programma van de  9 regionale bijeenkomsten

10.00 – 12.00 Utrecht Jaarbeursplein met Dolf Jansen, FNV-voorzitter Han Busker, CNV-voorzitter Arend van Wijngaarden. Met werknemers uit gemeentes, vervoer, metaal, schoonmaak. Er wordt o.a. actie gevoerd bij Polynorm, SAB Profiel, TN en Gispen, VSH, Otis, en bij de gemeentes Utrecht en Almere, politie en NS. Ook uitzendkrachten bij Picnic voeren actie.

10.00 – 12.00 Amsterdam Dam met FNV-voorzitter Han Busker, Jan de Vries (voorzitter CNV Collectief) en Sadet Karabulut (SP), Paul Smeulders (GroenLinks), Gijs van Dijk (PvdA). Uit de hele provincie komen bussen, onder meer uit Den Helder, Hoorn, Alkmaar, Purmerend en Velsen. Met actievoerders die werken bij Ahold, Tata Steel, UPS, Fokker, FloraHolland, verschillende zorginstellingen, metaal- en bouwbedrijven, NS en openbaar vervoer (GVB).

11.30 – 14.00 Groningen Grote Markt met vicevoorzitter Kitty Jong (FNV), Loek Schueler (CNV Onderwijs). Van 12.40 – 13.40 demonstratie. Tientallen metaalbedrijven gaan 24 uur staken. O.a. Prysmian Draka, Honeywell, Rademakers en Stork (alle in Emmen) Fokker en Ardagh (Hoogeveen). Ook schoonmaak staakt. Bij andere bedrijven zijn afspraken gemaakt met werkgever of verlengde pauze: gemeente Groningen, RUD Drenthe, SW-bedrijven (Emco Emmen, Iederz Groningen). Industrie: NEG Westerbroek, Teijijn Aramid Emmen, Chemiepark Delfzijl (21 bedrijven). Ook universitair medisch centrum Groningen (UMCG) neemt deel aan de actie. Scheepsbouw: Hoogezand, Groningen Shipyards, Niestern Sander.

11.00 – 13.30 Eindhoven Stadswandelpark, Alberdink Thijmlaan met Zakaria Boufangacha, Johan Slok (CNV Vakmensen) Steven Brunswijk. O.a. DAF . DAF, distributiecentrum Albert Heijn Tilburg, Meatfriends Best, Belastingdienst, diverse gemeentes, onderwijs, overheid, bouw, vervoer en diverse metaalbedrijven uit Noord-Brabant bij elkaar. De metaalbedrijven staken veelal voor 24 uur.

11.30 – 14.00 Leeuwarden Wilhelminaplein DB FNV: Judy Hoffer; Marco Hietkamp (CNV Vakmensen). Van 12.30 - 13.15 demonstratie. Veel 24-uursstakingen in de metaal o.a. Accell groep met Batavus en Koga Friesland, De Jong Gorredijk, Hubert Stavoren, Bodewes. Medewerkers van SW-bedrijf Caparis Drachten worden in staat gesteld om naar de actie te komen door de werkgever. Ook scheepsbouw.

12.00-13.45 Rotterdam Ahoy Met FNV-vicevoorzitter Tuur Elzinga, Piet Fortuin (CNV Vakmensen) en Jesse Klaver (GroenLinks), Lodewijk Asscher (PvdA), Lilian Marijnissen (SP) Henk Krol (50+) en (uitgenodigd) fractievoorzitters coalitiepartijen (CDA, VVD, CU en D66). Duizenden stakers uit de metaal, bouw schoonmaak en de havens van Amsterdam, Rotterdam en Zeeland. Optreden muziekgroep Bots.

12.00 uur Den Haag Actie politiebonden (start al vanaf 7.00 uur met zwaan-kleef-aan actie van werk- en dienstvoertuigen van de veiligheidssectoren door het hele land). Om 15.00 uur protestmars door Den Haag met delegaties vanuit de regionale actiebijeenkomsten. Afsluiting met vakbondsvoorzitters Han Busker (FNV), Arend Wijngaarden (CNV), Nic van Holstein (VCP) en minister Koolmees.

12.00 – 13.30 Heerlen Burg. Van Grunsvenplein (tegenover schouwburg) Met FNV-penningmeester Coen van der Veer; Joost Ausems (CNV). Actievoerders uit o.a. vervoer, metaal, industrie, overheid, onderwijs, zorg, sociale werkvoorziening. Met van 13.00 – 13.45 demonstratie door Heerlen, van Grunsvenplein naar hoofdkantoor ABP.

14.00 – 16.00 Arnhem Grote Markt Met Ingrid Rep (DB FNV), Anneke Westerlaken (CNV Zorg en Welzijn). Vanuit de sectoren metaal en bouw wordt opgeroepen tot staken. De stakers komen naar Arnhem. In Ommen gaat Pacton trailers staken. Van VION Groenlo komen twee bussen met demonstranten naar Arnhem. Ook het bedrijf Lantor uit Veenendaal staakt op die dag. Verder met dj Estrella en Groot Paraplu Spektakel.