Ook in Heerlen 18 maart actiedag goed pensioen

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 14 maart 2019

Op maandag 18 maart gaan mensen in heel Nederland de straat op. Velen leggen ook het werk neer. De inzet: een goed pensioen waar iedereen ook op tijd van kan genieten. Ook in Heerlen komen de leden van de vakbonden FNV, CNV en VCP  in actie. Op het Burgemeester van Grunsvenplein in Heerlen komen zij bij elkaar om hun eisen kracht bij te zetten.

De eisen zijn:

- Bevries de AOW-leeftijd op 66 jaar en schrap de boete op eerder stoppen, zodat mensen met zwaar werk gezond hun pensioen kunnen halen Indexatie voor elke generatie: een pensioen dat meestijgt met de lonen

- Een pensioen voor iedereen, ook zelfstandigen en mensen met een onzeker contract.

- Miljoenen mensen met zwaar werk of ploegendienst hebben de grootste moeite om gezond hun pensioen te halen. Maar ook nu het goed gaat, weigert het kabinet om de harde werkers een tijdig pensioen te gunnen.
Erger nog: als vakbonden in een bedrijfstak een vroegpensioen afspreken met de werkgever, wordt het grootste deel afgepakt door de belastingdienst.

Ook honderdduizenden ouderen voelen dagelijks in hun portemonnee dat de pensioenen al jaren niet meestijgen met de prijzen. En de zorg over het aantal Nederlanders dat te weinig of ├╝berhaupt geen pensioen opbouwt, neemt toe.

In Heerlen komen actievoerders van diverse bedrijven, zoals van sociale werkvoorziening Parkstad, de schoonmaak, diverse metaalbedrijven uit Limburg zoals Cox Geelen, diverse overheidsbedrijven en ook senioren en uitkeringsgerechtigden bij elkaar. Gezamenlijk trekken ze ’s middags in een mars door Heerlen naar het hoofdkantoor van pensioenfonds ABP. Bij het ABP benadrukken de actievoerders het belang van collectiviteit en solidariteit en het belang van indexatie voor iedere generatie.

De medewerkers van VDL Nedcar in Born sluiten niet in Heerlen aan, maar zij houden op 18 maart 66 minuten lang een actie bij het bedrijf. De ochtendploeg stopt 33 minuten eerder met werken, de middagploeg start 33 minuten later. In totaal leggen daardoor duizenden medewerkers de fabriek voor 66 minuten stil om aandacht te vragen voor de noodzaak van een goed pensioen.

Oproep: Stem 20 maart voor een socialer Nederland en een goed pensioen

De datum van de actiedag van de vakbonden is bewust gekozen: twee dagen voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Die zijn ook belangrijk voor de Eerste Kamer en daarmee het draagvlak voor het kabinet Rutte III. Ga dus vooral stemmen en stem voor een goed pensioen en een socialer Nederland.

Actie-informatie

Wie: actievoerders uit o.a. vervoer, metaal, industrie, overheid, onderwijs, zorg, sociale werkvoorziening
Wat: actie voor goed pensioen met mars naar ABP-hoofdkantoor
Waar: Heerlen, Burgemeester van Grunsvenplein
Wanneer: Maandag 18 maart
Programma:
12.00 uur Start podiumprogramma en inschrijving stakers
12.10 uur gesprek met kaderleden van onder andere schoonmaak, Sociale Werkvoorziening
12.30 uur Ondertekening door werkgever die verklaart vakbondseisen te steunen.
12.35 uur Speech Coen van der Veer, Dagelijks Bestuur FNV en diverse politici (oa Ria Oomen, CDA en Rob de Brouwer, 50 Plus)
12.50 Opstellen mars
13.00 – 13.45 Mars door Heerlen, van Grunsvenplein naar hoofdkantoor ABP, Oude Lindestraat, terug rond 13.45 op Grunsvenplein
13.45 uur Einde programma