Meld je aan voor de Klimaatmars op 10 maart in Amsterdam

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 13 februari 2019

Op zondag 10 maart organiseert de FNV samen met Milieudefensie, Greenpeace, DeGoedeZaak, de Woonbond en Oxfam Novib de Eerlijke Klimaatmars in Amsterdam.

Wij willen een veilige toekomst voor onszelf en onze kinderen. Het moet en het kan anders! Onze regering moet kiezen voor échte oplossingen voor werknemers, gezinnen, jongeren, kleine ondernemers en boeren.

Doe je mee?

Meld je aan

Reiskosten (treinkaartje) krijg je vergoed.

Waarom doet de FNV mee?

De FNV wil een eerlijke omschakeling, waarbij de lusten en lasten eerlijk worden verdeeld. Bedrijven zouden een (beperkte) CO2-heffing moeten betalen, die ook weer teruggesluisd kan worden als de bedrijven aan de slag gaan met het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Ook willen we dat nieuwe banen die ontstaan, goede groene banen zijn, waarin we vakbondspositie hebben. Geen uitbuiting van mensen die van 1000 kilometer verderop komen, maar goede banen voor vakmensen die vakkundig zijn opgeleid of omgeschoold. Tegelijk willen we een fonds dat de inkomensgevolgen opvangt voor mensen die niet kunnen worden omgeschoold, bijvoorbeeld mensen die werken in de fossiele sectoren als de kolen- en gassector. Dit fonds staat in de klimaatplannen, maar moet nog wél gevuld worden.

De Klimaatmars begint zondag 10 maart om 13:00 uur op de Dam in Amsterdam.

FNV voert als motto: Samen werken aan een beter klimaat.

Vele duizenden mensen hebben al aangegeven te komen. Maar het kan nog groter en beter.

Oproep: kom ook, neem mensen mee!

Daarom aan iedereen de oproep om niet alleen zelf te komen, maar iedereen mee te nemen die je kent. Familie, vrienden, buren en collega’s. Stel hen op de hoogte en vraag of ze meegaan.

Wil je meer doen dan alleen je omgeving vragen of ze meegaan, dan kun je dat bij het aanmelden aangeven. We geven dan je gegevens door aan het organiserend comité van de coalitie. Ook kun je op de website www.maakdeklimaatmarsgroot.nl kijken waar er acties bij jou in de buurt plaatsvinden. We gaan er een mooie stevige demonstratie van maken en we gaan door totdat er een ambitieus klimaatakkoord ligt dat de lusten en lasten eerlijk verdeelt.

Zie ook Facebook

Antwoorden op veel gestelde vragen en opmerkingen

Heb je andere vragen of opmerkingen? Mail ze naar klimaat@fnv.nl.